Groeiende onvrede onder touringcarchauffeurs over uitblijven cao

Werkgevers touringcarbranche dreigen verkeerde afslag te nemen

Het broeit onder de touringcarchauffeurs in Nederland, vanwege het veel te lang uitblijven van een nieuwe cao. Volgens CNV-onderhandelaar Fadua Toufik spelen de werkgevers met vuur.

‘Het is hoogseizoen, met volop school- en vakantiereizen. Willen ze het risico lopen dat ze straks ritten moeten annuleren omdat de chauffeurs het bijltje erbij neergooien? Ik hoop dat ze wijzer zijn.’

Werkgevers doen onrealistisch eindbod

Ruim een maand geleden hebben de werkgevers een eindbod gedaan voor een nieuwe cao voor de ruim 4.000 werknemers in de sector (officieel: de cao Besloten Busvervoer). Maar volgens Toufik is het zo’n slecht verhaal, dat ze dit nog niet aan de leden wil voorleggen. ‘De werkgevers willen een cao van 4 jaar, dat vinden we veel te lang. In die hele periode zouden de mensen er dan in totaal 9% bij gaan krijgen. Maar als je ziet hoe de hoog de inflatie nu al is, dan is dat een totaal onrealistisch bod. Het zou over die 4 jaar een enorme verslechtering van de koopkracht zijn. Dat risico willen wij niet nemen. Bovendien bevat het bod geen enkele verbetering als het gaat om ergonomische zaken en de werk-privébalans.’

Branche moet aantrekkelijk blijven

CNV Vakmensen heeft vorig jaar september, bij de start van de onderhandelingen, juist ingezet op kwalitatieve verbeteringen. Toufik: ‘We hebben er bij de werkgevers op gehamerd dat de touringcarbranche aantrekkelijk moet blijven, voor als de markt zich weer zou gaan herstellen. Dat herstel is nu aan de orde, het gaat weer de goede kant op, er is weer volop werk. Maar er is géén cao. Dat wringt, de mensen worden daar intussen flink chagrijnig van. Er hoeft maar weinig te gebeuren of de chauffeurs komen in actie en de bussen gaan aan de kant.’

Doorberekenen aan klanten

De bond vindt dat werkgevers in de touringcarbranche de hogere loonkosten gewoon moeten doorberekenen aan de klanten. ‘De hogere brandstofprijzen worden ook aan klanten doorberekend. Waarom dan niet ook wat extra’s erop leggen om de chauffeurs beter te betalen? Inderdaad, dan worden de reisjes maar wat duurder. Maar dan hebben de chauffeurs wel een eerlijke loonsverhoging.’

Oproep: opnieuw onderhandelen

De CNV-onderhandelaar heeft er bij de werkgevers op aangedrongen om het eindbod in te trekken en opnieuw met de bonden te gaan onderhandelen over de cao. ‘We hopen dat de werkgevers inzien dat het in deze tijd van personeelsschaarste ontzettend belangrijk is om loyale werknemers voor de branche te behouden. Dan moet je wel zorgen voor een goede cao, waar mensen blij van worden. Anders lopen de mensen straks weg naar een andere sector of krijgen ze niemand zo gek om hier te komen werken. En dan is de touringcarbranche nog verder van huis.’