Na tweede onderhandelingsronde nog nauwelijks beweging bij werkgevers Openbaar Vervoer

Op vrijdag 16 december jl. hebben we opnieuw onderhandelingen gevoerd met VWOV om te komen tot een nieuwe cao Openbaar Vervoer. Tijdens deze tweede ronde is er nauwelijks voortgang geboekt. Hieronder de hoofdpunten van het overleg.

Met goede hoop gingen wij het overleg in. Ons doel was namelijk om op cruciale punten grote stappen te maken. We komen helaas van een koude kermis thuis. Werkgevers zijn onvermurwbaar en daarom hebben we nu nog weinig goed nieuws te melden.

We hebben vandaag de volgende drie punten besproken:

Loon

We zijn het overleg begonnen met het onderwerp loon en loonsverhoging. Kijkend naar de loonontwikkeling en de inflatie van de afgelopen jaren zien we dat het loon van de werknemers enorm achter is gebleven op de inflatie. Het 5% loonbod dat de werkgevers doen is wat ons betreft benedenmaats. Werkgevers hebben tijdens het overleg minimaal bewogen op hun oorspronkelijke loonbod. Zij bieden nu namelijk niet langer 5% gemiddeld, maar hebben dit “verbeterd” naar minimaal 5% voor alle loonschalen. Deze “verbetering” is wat ons betreft een lachertje en kunnen we niet accepteren.

Werkdruk

CNV Vakmensen heeft een flink aantal concrete voorstellen gedaan om de grote werkdruk in deze sector te verlagen. Werkgevers hebben schriftelijk op alle voorstellen gereageerd. Kijkend naar de reactie van de werkgevers, worden nagenoeg alle voorstellen van CNV Vakmensen van tafel geveegd. De sector schreeuwt om werkdruk verlagende maatregelen en de werkgevers geven niet thuis als wij hiervoor concrete voorstellen doen. Dit vinden wij uitermate teleurstellend, temeer omdat de werkgevers wel erkennen dat de werkdruk inderdaad enorm is.

Generatiepact

Werkgevers stellen dat zij openstaan om een generatiepact met ons af te spreken waardoor de oudere werknemer vanaf 63 jaar 60% kan werken tegen 80% loon en 100% pensioenopbouw. Helaas geven zij wel aan dat dit generatiepact alleen afgesproken kan worden als de werknemer hier zelf aan mee betaalt. Van werknemers wordt namelijk verwacht dat zij minimaal 50% van de kosten van dit generatiepact zelf dragen door inzet van (gedeeltelijk) 50+ ATV, afschaffing RVU, verhogen leeftijd 50+ ATV naar 57 jaar. Verder stellen zij nog een aantal andere verslechteringen voor om het generatiepact te bekostigen. Wij hebben duidelijk aangegeven dat wij duurzaam inzetbaarheid van (oudere) werknemers een taak van de werkgever vinden en absoluut niet akkoord kunnen gaan met deze voorgestelde verslechteringen. Daarnaast is wat ons betreft afschaffing van de RVU-regeling onbespreekbaar!

Hoe nu verder?

Het was ijdele hoop dat vakbonden en werkgevers vandaag nader tot elkaar zouden kunnen komen. De verschillen zijn momenteel nog heel groot. Werkgevers zullen flinke stappen moeten maken om dit verschil te overbruggen. Op 10 januari worden de onderhandelingen voortgezet. Als we na 10 januari moeten constateren dat de verschillen niet substantieel kleiner zijn geworden, dan zullen wij ons moeten gaan beraden op het vervolgtraject. Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat we beslissen dat verder onderhandelen geen zin meer heeft en dat wij ons tot de leden zullen wenden om met hen de verdere stappen te bespreken.

Uiteraard houden wij jullie van iedere ontwikkeling op de hoogte.

Onderhandelingsdelegatie CNV Vakmensen,

Melanie Verdonk, Peter Janssen, Hans Combee, Hanane Chikhi en Evert Jan van de Mheen

Heb je een vraag op opmerking aan de onderhandelaar?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error