Acties cao Openbaar Vervoer en MultiModaal (15)

Op 10 februari hebben wij werkgevers 10 dagen de tijd gegeven om te reageren op ons ultimatum. Tien dagen om te laten zien dat het de werkgevers ernst is om tot een resultaat te komen. Dan is de reactie ronduit teleurstellend.

Negenregelig briefje
Slechts negen regels hebben de werkgevers nodig gehad om ons te vertellen dat ze alleen willen praten als acties en ultimatum onvoorwaardelijk van tafel gaan. En dan moet je daar 7 dagen over doen! Daarmee geef je in feite als werkgevers aan dat je geen enkele interesse hebt in je werknemers en ook geen boodschap hebt aan de reizigers. De brief van werkgevers is als bijlage toegevoegd.
Daarmee moeten we tot de conclusie komen dat een resultaat er niet in zit en vervolgacties onvermijdelijk zijn.

Onderhandelingen
Werkgevers geven in de brief aan ons aan dat ze de onderhandelingen willen hervatten, mits ultimatum en acties onvoorwaardelijk van tafel gaan. Daarnaast schrijven ze in de brief aan jullie “Ons laatste voorstel is echt de grens”. Waarom zouden wij dan onze acties van tafel halen als de grens door werkgevers al getrokken is? Dan staan we echt met lege handen.

Werkdruk
Werkgevers geven aan een generatiepact regeling te hebben voor oudere werknemers. Dat is allemaal mooi, maar de druk tijdens het werk verandert daar niet door. Werkgevers geven aan dat de cao er niet is voor afspraken over roosters en diensten op gedetailleerd niveau en dat dat lokaal moet gebeuren.
Dat zouden we nog best met elkaar eens kunnen zijn, maar de bedrijven zijn vaak niet instaat om lokaal werkbare afspraken. Nog geen uur na het versturen van deze mededeling, kregen wij op de passage over “Roosters en diensten maken we in samenspraak met de medezeggensschap” de opmerking van een kaderlid “dit zijn ze de vorige keer ook niet nagekomen”. Dat geeft wel aan dat het vertrouwen er totaal niet is dat het in de bedrijven wel goed komt.
Is het dan vreemd dat we goede afspraken in de cao willen vastleggen?
Werkgevers zijn uit zich zelf niet in staat om fatsoenlijke afspraken te maken. De omloop is leidend, niet de chauffeur!

Dan maar weer acties
Ja helaas, dan maar weer acties. Ook wij vervoeren het liefst onze reizigers, maar we willen dat wel op een gezonde manier kunnen doen. Wij snappen niet dat werkgevers de pauze niet benut hebben.

Nog even wat anders
In de stakingsoproep die we, vooruitlopend op mogelijke acties, als hebben verstuurd stond een domme fout. Er staat “Bij de eerste diensten op donderdag 23 en vrijdag 25 februari wordt het werk hervat”. Dat had natuurlijk moeten zijn “Bij de eerste diensten op donderdag 23 en zaterdag 25 februari  wordt het werk hervat”. Onze excuses daarvoor.

Evert Jan van de Mheen
ej.vandemheen@cnvvakmensen.nl

Hanane Chikhi
h.chikhi@cnvvakmensen.nl

Sijtze de Bruine
s.debruine@cnvvakmensen.nl

Downloads