Acties cao Openbaar Vervoer (5)

We staan aan de vooravond van een langdurige staking. We willen daarom nogmaals benadrukken dat er veel voor jullie op het spel staat. We hebben veel voorstellen aan de werkgevers gedaan. Voorstellen voor zowel jong als oud. Hierbij nogmaals de voorstellen en de reactie van de werkgevers.

EEN GOEDE CAO VOOR JONG EN OUD

Werkdruk

De werkgevers schrijven in hun eigen voorstellenbrief het volgende: “een deel van de collega`s ervaart een hoge werkdruk. Er is onvrede over de vormgeving van arbeidsvoorwaarden”. Werkgevers erkennen dus dat werknemers werkdruk ervaren en dat de werknemers ontevreden zijn. Maar in het laatste bod van de werkgevers hebben zij geen enkele afspraak willen maken om deze werkdruk te verlagen. De voorstellen die CNV Vakmensen heeft gedaan om de werkdruk te verlagen zijn:

  • In bijlage 35 de tijd opnemen die nodig is om een sanitaire stop te kunnen houden.
  • Geen gebroken diensten meer buiten de spit en ook niet meer in het weekend.
  • Minimaal 20 minuten netto pauze tijdens een late dienst op een redelijk tijdstip om je avondeten te kunnen opeten.
  • Maximaal dienstdeel van 3.59 uur met daarin een pauze van minimaal 15 minuten netto.

Op al deze voorstellen werd luid en duidelijk nee gezegd door de werkgevers, met als enige argument: het kost geld. Dat zal best, maar verzuim kost ook geld. Daarnaast hebben zij geen enkel voorstel gedaan om de werkdruk omlaag te brengen.

Aantrekkelijke werkgever

De werkgevers schrijven in hun eigen voorstellenbrief het volgende: We zetten graag samen met u stappen vooruit. Het is in ieders belang dat de streekvervoersector een fijne en aansprekende plek is om te werken. Deze stappen vooruit zijn noodzakelijk. De sector heeft te maken met een personeelstekort. De bezettingsgraad van bussen is in veel gevallen nog steeds te laag.”

Ook hier erkennen de werkgevers de problemen in de sector, maar welk voorstel doen zij om dit probleem op te lossen? CNV Vakmensen heeft ook op dit onderwerp voorstellen gedaan, namelijk:

  • Iedere werknemer die dit zou willen een fulltime contract bieden. Dus geen contracten meer van 35 uur.
  • Indien een werknemer kiest voor een parttime contract, dan worden hem diensten van 8 uur per dag aangeboden. Dus 32 uur betekent maximaal 4 dagen werken. Tenzij de werknemer anders wenst.
  • Lege functietreden in de loonschaal schrappen.
  • Uitzendkrachten/werknemers gewoon betalen tijdens hun opleiding.

Loon

De werkgevers stellen dat zij een bod hebben gedaan van 11% loonsverhoging. Dit is een vorm van creatief boekhouden. Zij bieden namelijk 8% loonsverhoging en rekenen daar bovenop 3% voor het generatiepact. Iemand die geen gebruik kan of wil maken van het generatiepact krijgt niet extra 3% loonsverhoging. Wij stellen voor de lonen van het cao-personeel te verhogen met 10%. En dit is niet meer dan logisch als je de loonsverhoging van de afgelopen 2 jaren afzet tegen de inflatie.

                         Loonsverhoging                      inflatie

2021                     0%                                       2,68
2022                     2,8                                       10%

Oudere werknemers

Werkgevers wensen wel met ons te spreken over een generatiepact. Let wel, als je gebruikmaakt van het generatiepact, maar ook daarvoor willen de werkgevers dat er een deel van de RVU wordt ingeleverd.  

Wel meer flexibiliteit en wensbaarheid

Werkgevers willen zoals gezegd niets doen aan de hoge werkdruk en het daarmee gepaarde hoge ziekteverzuim, maar ze verwachten wel meer flexibiliteit. Zij willen namelijk dat het mogelijk wordt om het dienstrooster vier keer per jaar te wijzigen. Onder voorwaarden (geen wijziging vrijedagen patroon en werkpatroon) hebben wij aangegeven daar best in te willen meedenken. Daarnaast willen werkgevers ook dat het mogelijk wordt om werknemer meer gebroken diensten en maaltijddiensten te laten rijden. En hen ook op meerdere standplaatsen in te plannen. Ondanks dat werkgevers dat ontkennen, gaat dat onherroepelijk leiden tot een chauffeur die ingezet wordt, waar de baas het maar wil. Uiteindelijk is de reputatie die werkgevers op dit vlak hebben niet best.

CNV Vakmensen is een vakbond voor jong en oud en dat zie je ook terug in onze voorstellen. Daarom is het nu belangrijk dat jong en oud de handen ineen slaan en een duidelijk signaal afgeven aan de werkgevers. Jij staakt toch ook mee?

Inschrijflocaties stakingen

Vanaf vrijdag 3 februari 18.00 uur kun je via de actiepagina Openbaar Vervoer de inschrijflocaties bekijken en andere informatie vinden over het actietraject.  

Andere vragen?

Mocht je nog andere vragen hebben, dan kun je je wenden tot één van onze kaderleden bij jou op de stalling of een mail sturen naar h.chikhi@cnvvakmensen.nl of ej.vandemheen@cnvvakmensen.nl

Hanane Chikhi
Bestuurder CNV Vakmensen

Evert Jan van de Mheen
Bestuurder CNV Vakmensen

 

Stel hier je vraag aan de onderhandelaar

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error