Actie cao Openbaar Vervoer en MultiModaal (11)

Met nog één dag te gaan hebben jullie een week lang actie gevoerd en het werk neergelegd. Wat ons betreft kijken wij zeer tevreden terug. De actiebereid was groot en werd gedurende de week groter. Van geregeld openbaar vervoer is geen sprake geweest!

Werkgevers weigeren om in gesprek te gaan

Kennelijk interesseert het de werkgevers niets dat het openbaar vervoer een week plat ligt. Ze hebben wel alles in het werk gesteld om diensten te manipuleren en zo werkwillenden onder druk gezet om het werk van hun stakende collega`s over te nemen. Ook stakers zijn door werkgevers geïntimideerd en zelfs met dit extreem koude weer waren de stakers niet welkom op de stallingen. Wel verwachten werkgevers dat deze werknemers straks weer welwillend zijn om extra te komen werken wanneer dit hen wordt gevraagd, omdat het personeelstekort gigantisch is.
Zicht op een resultaat is er ook niet.

Daarnaast geven werkgevers aan dat ze het geen probleem vinden om even geen cao te hebben.Dat laatste roept vragen op wat dat betekent. Dat houdt in dat de huidige afspraken niet veranderen voor de werknemers die nu al dienst zijn. Voor nieuwe werknemers zouden werkgevers wel andere arbeidsvoorwaarden kunnen afspreken die negatief afwijken van deze cao. Dit is uiteraard onwenselijk.
Geen cao betekent uiteraard ook, weer geen loonsverhoging. Weer een nullijn dus.

Werkdruk

Werkgevers roepen constant dat ze een heel fatsoenlijk loonbod hebben gedaan. Maar daarmee vertellen ze maar de helft van het verhaal. Werkdruk willen ze afkopen met geld, dat hebben ze kennelijk nog steeds niet begrepen. Ook verandert er dan dus niets aan de werkdruk. Het grote pijnpunt in deze onderhandelingen, waar werkgevers niet op willen bewegen. Er verandert nauwelijks iets waar chauffeurs wat aan hebben en zelfs praten erover doen ze niet. Het onderwerp wordt gewoon genegeerd. Er zal wat moeten gebeuren om de sector aantrekkelijk te houden en te zorgen dat iedereen zo lang mogelijk het werk kan volhouden.
Werkgevers moeten hiervoor met maatregelen over de brug komen.

Verdere acties onvermijdelijk

Het is bijna onvermijdelijk dat er vervolgacties gaan komen. Werkgevers geven geen krimp, maar wij ook niet. We beraden ons samen met FNV hoe de vervolgstappen eruit gaan zien en daar komen wij morgen verder op terug. Dat doen we ook samen met MultiModaal. De problematiek is voor beide cao’s bijna hetzelfde, meer dan logisch dat we gezamenlijk optrekken.

Nog steeds is er niets veranderd aan onze eisen voor een goede cao

MultiModaal:

  • Een loonsverhoging met zekerheid dat er een compensatie is voor inflatie in 2024
  • Goede afspraken om de werkdruk omlaag te brengen en de werkomstandigheden te verbeteren, waaronder vastleggen 4/5 patroon.
  • Goede afspraken over verrekenen +/- uren per kwartaal.
  • Goede afspraken over generatiepact.

Openbaar Vervoer:

  • Werkdruk verlagen, arbeidsomstandigheden verbeteren.
  • Loonbod is niet voldoende
  • Goede RVU en ouderenregeling
  • Een aantrekkelijke werkgever met aantrekkelijke contracten
  • Geen ongebreidelde flexibiliteit
  • Machinistensalarissen van schaal 5 naar schaal 6; machinisten lopen anders weg naar NS.

We houden jullie op de hoogte.

Hanane Chikhi
h.chikhi@cnvvakmensen.nl

Evert Jan van de Mheen
ej.vandemheen@cnvvakmensen.nl

Sijtze de Bruine
s.debruine@cnvvakmensen.nl