Stand van zaken concessie-overgang IJssel-Vecht

Met deze nieuwsbrief informeren we je wat de stand van zaken is inzake de overgang van medewerkers naar de twee nieuwe vervoerders per december 2022.

Overgang Vervoer-concessie IJssel-Vecht naar 2 nieuwe vervoerders per december 2022

Op dinsdag 2 augustus 2022 heeft er een overleg plaatsgevonden tussen de kaderleden en bestuurders Vakbonden FNV en CNV. Dit overleg ging over het gezamenlijk optrekken in het behartigen van de belangen van jou en jouw collega’s bij de aankomende concessieovergangen IJssel-Vecht naar EBS en Veluwe-Zuid naar Hermes Arnhem-Nijmegen.
Ondanks dat we inzake de Cao Openbaar vervoer een andere koers varen, vinden kaderleden en bestuurders dat we op decentraal-niveau op één lijn zitten met elkaar als vakbonden en kunnen we goed samenwerken; dit is natuurlijk in jullie aller belang, want deze concessieovergangen zijn geen “appeltje-eitje”. Het is complex en ook de tijd dringt om in overleg met EBS en Hermes te komen. Heel belangrijk is om te weten wat de dienstregeling gaat worden: waar komen de vestigingen en wat wordt het volume. Geruststellend is wel dat voor beide OV-concessies er te weinig chauffeurs zijn. Zorgen maken we voor het indirect betrokken medewerkers op vestigings- en hoofdkantoor niveau.

De onderwerpen die zijn besproken:

  • overgang Veluwe-Zuid naar Hermes: uitblijven van de personeelsopgave Keolis aan Hermes waardoor het onduidelijk is voor mensen wie mogelijk waar komt te werken. Het is logisch aan te nemen dat de meeste mensen hetzelfde werk blijven uitvoeren, maar dat is niet zeker. Met de overdracht van de personeelsopgave van Keolis naar Hermes zal dit pas duidelijk worden. Voorts is de onderhandse-gunning vanuit de Provincie Gelderland nog niet definitief. Er is al eenmaal overleg gevoerd met Hermes en er is een volgende afspraak gemaakt.
  • Overgang IJssel-Vecht naar EBS (1): uitblijven van de personeelsopgave en onduidelijk met hoeveel medewerkers EBS de nieuwe concessie wil gaan uitvoeren.
  • Overgang IJssel-Vecht naar EBS (2): Het probleem met de defecte e-bussen. Zoals jullie weten is Keolis er niet in geslaagd de afspraken met de bonden inzake herstel van de bussen en reparatie van defecten te realiseren. Nog altijd spelen er defecten die nog steeds niet zijn opgelost. Schandalig natuurlijk en hoe gaat EBS hier verder mee om de bussen wel goed te krijgen.
  • Concessie IJsselmond en Lelystad: dit is niet tijdens dit overleg aan de orde geweest maar mogelijk dat bij het aankomende art.40-overleg inzake de overgang van IJssel-Vecht naar EBS ook de overgang van deze concessies (eind 2023) ter sprake komt.

Vervolggesprekken 11 en 31 augustus

Op 11 augustus 2022 gaan de vakbonden weer in gesprek met jullie werkgever Keolis. Op 31 augustus is het volgend gepland overleg met Hermes. Op dit moment speelt er nog een beroep van Qbuzz over de haalbaarheid van het vervoersplan van EBS waarmee de concessie is gewonnen. Door dit beroep is de gunning nog niet definitief (EBS) en is de informatie omtrent het contract, waaronder de benodigde personeelsopgave, nog vertrouwelijk. Zodra de uitspraak bekend is, zullen de vakbonden sterk aandringen op duidelijkheid t.a.v. mogelijke gevolgen voor het personeel en het opstarten van art.40-overleg. We houden jullie op de hoogte. 

Heb je nog vragen? 

Bel of e-mail mij dan gerust. 

Mede namens CNV BLG IJssel-Vecht: 
Ferry en Ark, Wijnand van Heerde, Henk Niks, Jannick Bolten en David Klein. Kaderleden
Peter de Ridder, bestuurder CNV Vakmensen
M 06-5161997 / p.deridder@cnvvakmensen.nl

Meepraten op de cao-pagina

Op de cao-pagina van Openbaar Vervoer blijf je op de hoogte van de onderhandelingen en het nieuws. Ook vind je informatie over de huidige afspraken van de cao.