Directie overleg Arriva Trein MUMO

In deze nieuwsflits tref je de onderwerpen aan zoals die zijn besproken tijdens het overleg met de directie van Arriva over zaken die spelen bij Arriva Trein. Vanwege het belang ontvangt iedereen die werkzaam is onder de CAO multimodaal bij Arriva deze nieuwsbrief.
De Vork
De rondleiding op De Vork ging helaas niet door vanwege de Corona-maatregelen. De vakbonden hebben gevraagd of de huidige afspraken m.b.t. De Vork worden voortgezet. Arriva komt hierop terug.

Ontwikkelingen bij Arriva
De uitspraak van de ACM t.a.v. open access. De ACM ziet geen belemmering. Dit betekent dat Arriva ’s nachts een trein kan laten rijden van bijv. Noord naar Zuid Nederland. Het wachten is nu op ProRail en het ministerie. Hoe dit door Arriva aangepakt gaat worden, de business case is begin 2022 bekend. De vakbonden dringen er bij Arriva aan om tijdig de vakbonden te betrekken gezien de voorwaarden waaronder deze treinen gaan rijden (omdat het het hoofdrailnet betreft net als NS een conducteur op de trein etc.).

Sociale veiligheid/portofoons

Arriva zou onderzoek doen naar het nut en de noodzaak van portofoons. Hoe staat het met dit onderzoek? Arriva komt hierop terug. Om snel te kunnen handelen zijn portofoons waardoor communicatie tussen de machinist en de stewards broodnodig. Zeker met het oog op de toenemende geweldsincidenten.

Hoeveel inzetten als je één dag per week minder werkt?
In de cao mumo kennen we voor een fulltimer een werkweek van 36 uur. Dit wordt gerealiseerd door weken van 4 dagen werken af te wisselen met weken van 5 dagen. Met een dienstlengte van 8 uur gemiddeld, kom je op 36 uur per week uit. Dit is een gemiddelde per periode van 13 weken. Dus binnen een periode van 13 weken heb je gemiddeld 9 inzetten per 14 dagen. Ditzelfde principe hanteert Arriva ook bij parttimers. Voorbeeld: 32 uur. Dit betekent gemiddeld 8 inzetten per 14 dagen over een periode van 13 weken. Het komt voor in bijvoorbeeld de vakantieperiode, dat je weken van 5 dagen werken afwisselt met weken van 3 dagen. Dit wijkt niet af van hoe fulltimers worden ingepland.

Formatie
Arriva heeft echt last van de overstap van machinisten naar NS. Dit zorgt zowel in Limburg als in Noord-Nederland voor problemen. Een werkgroep is bezig om in kaart te brengen hoe de arbeidsmarktpositie van Arriva is. De opleiding is daarnaast ook zwaarder geworden. De druk van het rooster en het feit dat men te weinig vakantie en verlof kan krijgen maakt dat met name jongeren afhaken. Arriva wil zoveel mogelijk werknemers in vaste dienst de opleidingsklassen worden dus gevuld.

Hoe groot is de uitstroom en hoe groot is de wervingsbehoefte. Verloop totaal bij Arriva is minder dan 2% per
maand.

Ziekteverzuim
2% Van het ziekteverzuim is Corona-gerelateerd). Arriva heeft te maken met een oudere populatie, wat overigens relatief gezien niet anders is dan pakweg 5 jaar geleden. Verzuim is en blijft punt van zorg en aandacht.

Stewards die zakken voor het BOA-examen 
Arriva wil zich niet vastleggen op het aantal examens. Het is en blijft maatwerk waarbij Arriva alles inzet om iemand erdoorheen te slepen. In de regio Oost is inmiddels een vakspecialist Stewards aangenomen en wellicht gaat Arriva op termijn zelf de opleiding wel doen. Het niet hebben van een afspraak over het aantal examens kan ook tot willekeur leiden. Wees daar voorzichtig mee.

Loketten NS worden gesloten
De sluiting speelt met name in Limburg. In Nijmegen is de sluiting van het ov-servicepunt opgelost door extra stewards aan te nemen. Arriva is in Limburg in overleg met de provincie om de service te kunnen verlenen (het bezoek aan een loket neemt nl. al af door andere diensten). Er is een verkenningsonderzoek hoe de service van Arriva er in de toekomst uit moet zien. In Limburg wordt een pilot opgestart met de nieuwe manier van service geven. Arriva heeft nog niet één visie hoe om te gaan met de serviceverlening.

Verloning combifuncties
Volgens de vakbonden moeten de combi-functies worden gewogen volgens Orba. Hierdoor wordt Arriva ook een aantrekkelijkere werkgever.

Cao mumo

Ledenraadplegingen zijn gaande. De onvrede onder het personeel is enorm

Veiligheid Noordelijke lijnen/Vechtdallijn
Het lijkt wel of de partijen (gemeente, provincie Arriva) naar elkaar zitten te kijken om te zien wie de rekening
gaat betalen. 80% Van de incidenten heeft te maken met veiligelanders. Vroeg of laat gaat het een keer gruwelijk
fout. Arriva heeft een zorgplicht naar haar medewerkers toe. Wat gaat Arriva concreet doen? Een aantal
personeelsleden wil graag een steekvest. Helaas wordt dit niet verleend. De vakbonden pleiten voor extra
beveiligers op de trein.

Uitbreiding geweldsbevoegdheid staat ook nog op de planning.

Personeel in uniform moet in de onbemande cabine kunnen gaan zitten.
Waarom zouden deze collega’s niet in de onbemande cabine mogen gaan zitten? IL&T: heeft aangegeven dat personeel niet meer bij de machinist mocht gaan zitten. Maar dat is heel iets anders. 

Intensiviteit machinistendiensten
Na Corona wordt de maximale rek uit de roosterrichtlijnen gehaald. Hierdoor is er geen enkele mogelijkheid meer om vertragingen op te vangen, service aan de passagiers te verlenen etc. Op papier klopt het maar in de praktijk blijkt het echt niet te werken. Hierdoor komt zelfs de veiligheid in het geding. Er moet meer lucht in de diensten komen.
Uitspraak bewust vertraging veroorzaken Deze uitspraak staat in een Arriva-nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief is niet gerectificeerd maar het personeel is verteld dat zij het verkeerd begrepen hebben. Dit is op de werkvloer in het verkeerde keelgat geschoten.

Bruto pauze
Mensen lopen vast omdat de bruto pauzes in de praktijk te kort zijn omdat er in het rooster te weinig ruimte zit om vertragingen op te vangen. De VAPA is bezig met de bouwstenen en daar komt dit onderwerp ook aan de orde. In de cao OV in Limburg wordt gerekend met een netto pauze en in de cao mumo met een bruto pauze.

Reiskosten bij jongeren die nog thuiswonend zijn en uit huis gaan 
Dat is nu niet geregeld. Als we hier iets mee willen, is dat iets voor het cao-overleg.

Vragen over deze Nieuwsbrief? Raadpleeg de kaderleden van CNV Vakmensen

Sijtze de Bruine 
CNV Vakmensen