Cao-eindbod voor werknemers multimodaal vervoer

Na ruim een jaar gaan de lonen weer omhoog

De 1.200 werknemers in het multimodaal vervoer (gecombineerd vervoer van bussen en treinen) krijgen weer een nieuwe cao, als de vakbondsleden tenminste instemmen met het cao-eindbod van de werkgevers.

De cao multimodaal vervoer is al op 1 januari 2021 verlopen. Onder meer vanwege de coronacrisis verliepen de onderhandelingen over een nieuwe cao uiterst moeizaam, zegt onderhandelaar Sijtze de Bruine van CNV Vakmensen. ‘Wat dat betreft zijn we blij dat er nu iets ligt. Alle voorgestelde verslechteringen rond de roosters zijn van tafel. En er ligt nu een duidelijke loonsverhoging. Dat biedt perspectief voor het cao-overleg in het openbaar vervoer, mogelijk komt daar nu ook meer schot in.’

Eenmalige uitkering en loonsverhoging

De nieuwe cao heeft een looptijd van twee jaar (van 1 januari 2021 tot 1 januari 2023). Ter compensatie van de gemiste loonsverhoging in 2021 krijgen de werknemers een eenmalige uitkering van 800 euro. Per 1 januari 2022 gaan de lonen omhoog met 2,8%. ‘Een ander belangrijk punt is dat de zogenaamde wachtjaren worden afgeschaft. Daardoor gaan werknemers sneller door hun loonschaal heen.’

Stemming

CNV Vakmensen legt het cao-eindbod komende weken neutraal aan de leden voor in een digitale stemming. De cao geldt voor zo’n 1.200 werknemers bij de vervoersbedrijven Keolis, Arriva en Qbuzz.

Heb je een vraag of opmerking voor de onderhandelaar?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error