werkstress afbeelding
Werkstress
Voorkom een burnout, herken de signalen!
Thema's

Werkstress, burn-out en verzuim in cijfers

Werkstress is de nummer één oorzaak voor ziekteverzuim. Ruim één miljoen Nederlanders geeft aan stress op de werkvloer te ervaren en één op de drie ziekmeldingen komt voort uit werkstress. Dat zijn schrikbarende cijfers.

Om aandacht te vragen voor dit groeiende probleem, organiseert het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ieder jaar de Week van de Werkstress.

Met een beetje werkdruk is niet direct iets mis. Het kan namelijk leiden tot een hogere productiviteit. Er zijn zelfs mensen die beter functioneren onder druk. Maar het kan ook zijn dat de werkdruk té hoog wordt. Als je bijvoorbeeld te weinig tijd hebt om je werk af te krijgen of als het werk eigenlijk boven jouw niveau is. De gevolgen die dat met zich meebrengt zijn vervelend. Denk hierbij aan slapeloosheid, hoofdpijn, oververmoeidheid en op langere termijn zelfs uitval!

Heb jij last van werkstress? Check onze tips in de animatie:




Meer moeten met minder mensen

De afgelopen jaren zijn bedrijven gekrompen, als logisch gevolg van de afnemende werkgelegenheid door de crisis. Maar we klimmen uit het dal, het werk neemt weer toe. Dat betekent helaas dat we steeds meer moeten doen met minder mensen. Het gevolg: werkstress. Hoe je dit herkent? Kijk eens goed naar de uren die jij besteedt aan je werk. Maak je consequent overuren? Heb je weinig tijd voor je familie en je hobby’s? Dan is er iets mis. Sommige signalen zijn heftiger. Heb je geen plezier meer in je werk of heb je moeite met relaxen? Ga dan eens in gesprek met je werkgever. Grote kans dat deze naar je luistert en je helpt bij het maken van een goede planning. Zo niet, dan kun je bij ons aan de bel trekken. Wij proberen altijd afspraken over bijvoorbeeld overuren mee te nemen in een cao-overleg. 


Hallo daar! Beetje last van werkstress? Je bent niet de enige! Check de cijfers.

 

Werkstress-apps & -boeken

Bekijk ook onze lijst met welke slimme apps en boeken over het verminderen van stress.

Naar de apps & boeken

Download werkboek loopbaanbalans

Word nu lid van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen 
  • Rechtshulp voor werk en privé 
  • Hulp bij je belastingaangifte 
  • Korting op verzekeringen 
  • Informatie en advies bij ziekte

 

Word lid met 50% korting

5 tips tegen werkstress


  • Tip 1: Als er een nieuwe taak op je bord belandt stel jezelf dan eerst de volgende vragen: Moet dit eigenlijk wel gedaan worden? Moet ik het doen? Moet ik het nú doen? Is het antwoord Nee op een van bovenstaande vragen, luister dan naar dit signaal; doe het niet of maak het bespreekbaar in je team.
  • Tip 2: Ga naar buiten en maak een lekkere wandeling met een collega’s in je pauze: even je werkomgeving uit en de frisse buitenlucht in werkt stress verlagend.
  • Tip 3: Geef een compliment. Benoem de kwaliteit van een collega en geef een compliment. Het zal niet alleen jouw collega goed doen, je voelt je er zelf ook beter bij.
  • Tip 4: Probeer een meditatie of mindfulness oefening. Tegenwoordig heb je verschillende app's die je kunt downloaden. 
  • Tip 5: Luister naar muziek. Je ontspant, je bloeddruk daalt en je ademt rustiger.


Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden