Kees: ‘Met een beetje passen en meten lukt het’

Thema Mantelzorg

‘Sinds de geboorte van mijn tweede zoon heb ik zo’n 200 mantelzorgafspraken moeten maken onder werktijd. De komende week ga ik bijvoorbeeld met hem naar het Slaapcentrum. Dan ben ik een hele middag niet op kantoor en kom ik de volgende ochtend pas later terug.’

Naam: Kees Mills (40)

Functie: technisch applicatiebeheerder bij een wooncorporatie, 36 uur per week

Mantelzorger van: zijn zonen met autisme (8) en het Syndroom van Down (5)

Mee naar afspraken

‘Een paar jaar geleden heb ik een ongeluk gehad met mijn fiets. Sindsdien is mantelzorgen zwaarder voor mij. Mijn vrouw neemt nu het grootste deel van de mantelzorg op zich. Zij is om die reden ook gestopt met werken. Maar Nederlands is niet haar moedertaal. Daarom is het handiger als ik meega naar bijvoorbeeld artsen of de logopedist.’

Werk moet doorgaan

‘Die mantelzorgafspraken heb ik nooit formeel met mijn werkgever besproken. Wel heb ik vlak na de geboorte van mijn jongste zoon mijn teamleider gebeld. Ik heb uitgelegd dat mijn zoon het Syndroom van Down heeft en dat er veel onderzoeken zouden komen. Mijn teamleider heeft toen gezegd: ‘Neem alle ruimte die je nodig hebt.’ Wel moest ik zorgen dat mijn werk door kon gaan.’

Collega’s ingelicht

‘Mijn directe collega’s heb ik ook meteen ingelicht. Ik wilde geen discussie over of ik wel of niet terecht afwezig ben. Ik heb contact met een mantelzorgende collega in een ander team. Hij wil zakelijk en privé gescheiden houden en vertelt daarom niets over zijn thuissituatie. Als hij ergens naartoe moet onder werktijd, hoor ik zijn collega’s soms zeggen: ‘Gaat hij nou alwéér weg?’ Mensen gaan al snel van alles zelf invullen.’

Telefoondienst

‘Tot voor kort werkte ik op de Helpdesk van dit bedrijf. Daar zat ik onder andere aan de telefoon, die altijd bemand moest blijven. Ik werkte samen met een collega die mantelzorg verleende aan zijn ouders. We hebben elkaar altijd de ruimte gegeven en elkaars telefoondienst overgenomen als een van ons weg moest.’

Probleem

‘Op een keer hadden we allebei een zorgafspraak op hetzelfde tijdstip. We hebben een collega van Systeembeheer gevraagd de telefoon aan te nemen. Maar die was bezig met een groot project, waardoor dat niet ging lukken. Toen hebben we ons probleem aan de manager voorgelegd.’

Even niet bereikbaar

‘Die maakte er gelukkig geen punt van. Hij zei: ‘Dan zijn we een paar uur niet telefonisch bereikbaar. Mensen moeten maar een mail sturen als er iets is.’ In het ziekenhuis heb ik die middag een paar keer gekeken of er een belangrijke mail was binnengekomen die ik zou moeten doorspelen.’

Afspraak verzetten

‘Sinds 4 maanden werk ik niet meer op de Helpdesk. In mijn huidige functie zijn er soms werkzaamheden die niet op een ander moment kunnen. Dan moet ik de zorgafspraken daaromheen plannen of verzetten. Het komt ook weleens voor dat ik een zorgafspraak heb tijdens een vergadering. Dan vraag ik of die vergadering misschien wat eerder of later kan.’

Targets halen

‘Het is soms een beetje passen en meten, maar al met al is het mantelzorgen makkelijker geworden met mijn nieuwe functie. Ik ben nu flexibeler in het plannen van mijn werkzaamheden. Wel moet ik in deze baan targets halen. Als dat lastig wordt, zal ik het aankaarten. Dat heb ik met mijn baas afgesproken. Maar vooralsnog gaat het goed.’

Veel rust

‘Al met al heb ik een heel sociale werkgever. Ik mag onder werktijd weg en hoef verloren werktijd in principe niet in te halen. In de loop der jaren heb ik verschillende managers en teamleiders gehad die er allemaal op die manier in stonden. Ik hoef me geen zorgen te maken of ik het allemaal rond krijg. Dat geeft mij heel veel rust.’

Hoe combineer jij werk en mantelzorg?

CNV Vakmensen maakt in steeds meer cao’s afspraken over mantelzorg. Ben jij mantelzorger, bijvoorbeeld van je partner, kind of ouder(s)? Kijk dan wat hierover in je cao staat, en bespreek het onderwerp met je werkgever. ‘Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.’

Lees meer