Solliciteren: alle tips & tricks
Betrokken en verantwoordelijk voor een maatschappelijke bijdrage
De vakbond die verschil maakt
Thema's

Vijf tips voor jouw online imago

Je online imago, dat is wat er van jou te vinden is op internet. Steeds meer werkgevers maken gebruik van het digitale visitekaartje dat jij bewust of onbewust achterlaat via social media.

Kies je ervoor geen digitale voetafdruk achter te laten? Ook prima natuurlijk. Maar soms kan het voor je werken. Is er een kandidaat die qua CV dezelfde kansen heeft, maar een online profiel dat beter aansluit bij de functie? Dan sta jij misschien één-nul achter.

  1. Wees online vindbaar.
    Je online imago kan voor je werken. Het kan de kennismaking vóór de daadwerkelijke kennismaking zijn. Zorg dus voor een goed verhaal over jezelf. Bijvoorbeeld op LinkedIn, met een compleet profiel, karakteristieke eigenschappen en chronologische studie- en/of werkervaring.
  2. Vraag om feedback.
    Via een medium als LinkedIn kun je aanbevelingen vragen. Aan contacten zoals (oud-)collega's of mede-studenten. Niet alleen lezen mensen online graag reviews over producten of diensten, ook willen ze weten met wie ze te maken hebben als ze zakelijk met iemand in zee gaan. En wie kan dat beter vertellen dan de mensen die ervaring hebben met jou?
  3. Laat je kwaliteiten zien.
    Heb je specifieke vakkennis of een indrukwekkend portfolio dat je graag wilt delen? Laat dit dan zien door middel van een blog bijvoorbeeld. Of gebruik Instagram of Facebook als beeldend medium.
  4. Wees consistent.
    Een veel gemaakte fout is dat sollicitanten hun CV oppoetsen, maar vergeten hun LinkedIn profiel bij te werken. Of in een motivatiebrief bepaalde eigenschappen nenadrukken, terwijl zoekresultaten op internet het tegendeel bewijzen. Wees consistent. Zorg dat een potentiële werkgever een duidelijk verhaal over jou vindt. Een leuke vakantiefoto is voor een werkgever overigens een prima toevoeging van jou als de persoon die een zakelijke rol komt vervullen. Op social media mag je ook best iets persoonlijks van jezelf laten zien.
  5. Voorkom negativiteit.
    Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Het hoeft allemaal niet zo serieus, maar wees wel bewust. Zaken die je online doet, kúnnen offline effect hebben. Is er onverhoopt een vervelend zoekresultaat van jou verschenen? Dan kun je een verzoek indienen bij Google om dit te verwijderen. Overigens geldt dit alleen voor consumenten, voor bedrijven is verwijderen van negativiteit online een stuk lastiger.