Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
De vakbond die het verschil maakt
Betrokken en verantwoordelijk voor een maatschappelijke bijdrage

De zeven beste thuiswerktips van leden

In tijdschriften en op internet staan sinds half maart veel lijstjes met tips over thuiswerk. Wat was jouw gouden thuiswerktip dit jaar? Een rondje langs zeven thuiswerkende werknemers. 

1. Denk in taken die je per dag wilt afmaken.

Job (26) civiel technicus, fulltime thuiswerkend

Aan het eind van mijn werkdag maak ik een lijstje met werkzaamheden voor de volgende dag, waarvan ik schat dat ze tussen de 6 à 7 uur werktijd kosten. Doel de volgende dag is dat lijstje afwerken. Toen we net begonnen met thuiswerken, dacht ik in kantooruren maken en het frustreerde me enorm dat ik vaak het gevoel had niet genoeg gedaan te hebben. Ik was nooit klaar. Nu ik werk met de takenlijst heb ik dat wel. En de vrijheid om zelf te bepalen wanneer ik welke taak doe, is fijn. Als ik wat later begin, ga ik wat langer door om mijn taken af te maken. Als ik niet bereikbaar hoef te zijn, ga ik midden op de dag een uur sporten. Op deze manier ben productief, tevreden met wat ik afmaak en er is een duidelijk grens aan mijn werktijd.’

2. Draag tijdens werk voor kantoor speciale schoenen.

Lidewij (38) financieel medewerker, fulltime thuiswerkend:

Ook als ik op mijn vrije middag een half uurtje telefonisch overleg heb met een collega, schiet ik eerst in mijn pumps. Het helpt mij om de grens aan te geven tussen kantoorwerk en thuiszijn. Ook voor mijn kinderen en mijn thuiswerkende partner is het lekker duidelijk. Aanvankelijk deden we er hier thuis lacherig over, maar voor ons werkt het. Door die handeling van het schoenen verwisselen, ontstaat er een scheiding tussen werkzaamheden. Het voelt niet meer alsof alles in mijn hoofd door elkaar draait.'

3. Fiets/wandel op thuiswerkdagen aan het begin van je werktijd naar het station/kantoor/een blokje om voordat je aan je werk begint. En sluit ook je werkdag af met een rondje fietsen of wandelen.

Pauline (45) roostermaker bij een vervoersbedrijf, gedeeltelijk thuiswerkend

‘Als ik ’s ochtends terugkom van mijn rondje fietsen om het kantoor loop ik direct door naar mijn thuiswerkplek. Het markeert de start van de werkdag. Aan het eind van de middag doe ik hetzelfde. Als ik mijn computer uitzet, stap ik gelijk op mijn fiets om via het kantoor vervolgens thuis-thuis te komen. Het voelde eerst een beetje mal, maar het werkt goed. Vooral als ik ’s middags weer thuiskom, heb ik het gevoel dat ik mijn werkdag heb afgesloten en vrij heb.’

4. Richt je thuiswerkplek gezond in.

Rob (29) Netwerkspecialist, fulltime thuiswerkend

Via mijn werk kunnen hulpmiddelen worden aangeschaft. Het leek me eerst een beetje overdreven. Maar nadat ik bij de fysiotherapeut terecht kwam vanwege een zere nek heb ik alles aangeschaft wat nodig is gezond acht uur thuis te werken. Een monitorbeugel aan de muur op mijn werktafel, een goede bureaustoel die op mijn lengte is ingesteld, een goede muis en voor laptopstandaard en draadloos toetsenbord voor als ik op een andere plek zit. Dit had ik echt eerder moeten doen.’

5. Maak een planning per dag hoe je ontspant.

Eline (32) Boekhouder, fulltime thuiswerkend

Ik kijk welke taken de volgende dag op mijn bordje liggen en plan vervolgens heel bewust ontspannende activiteiten in. Telefoontjes spaar ik op voor een lange boswandeling. Als ik op een dag niet bereikbaar hoef te zijn, ga ik tussen de middag sporten en werk ik ’s avonds wat langer door. Als ik taken heb waarbij ik geconcentreerd moet werken, gebruik ik de kookwekker: 40 minuten gefocust werken en daarna een wandeling van 20 minuten. Ontspanning hoeft trouwens niet altijd iets sportiefs te zijn. Ik plan bijvoorbeeld ook een halfuurtje koffie in met een van mijn thuiswerkende buren.

Door van tevoren na te denken over ontspanning en het in te plannen, is mijn werkdag een stuk productiever én plezierig geworden.’

6. Schaf een hoog-laag tafel aan.

Yvo (47) Beleidsmedewerker, fulltime thuiswerkend

‘Via kantoor kon ik er een aanschaffen en ben er heel tevreden mee. Vooral overlegjes en vergaderingen doe ik staand. Het houdt me scherper en actiever en ik heb veel minder last van mijn rug.’

7. Houd een werkmodus aan die je ten minste zes maanden kunt volhouden.

Elke (57) Administratief medewerker, fulltime thuiswerkend

‘De eerste weken van de intelligente lockdown was ik in een paar weken uitgeput. Ik was door al mijn reserves heen. Ik wilde al mijn taken net zo goed en op dezelfde manier doen als vóór de coronatijd en vroeg vervolgens veel te veel van mezelf. Toen iemand zei dat ik mijn dag zo moest inrichten dat dit nieuwe leven ten minste een half jaar vol te houden was, viel er wat van me af. Ik ben begonnen mijn werkzaamheden te prioriteren en heb de lat anders. Niet lager. Maar anders.’

Wat is jouw thuiswerktip?

Mail je tip naar Miriam de Rooij (m.derooij@cnvvakmensen.nl) + je voornaam, leeftijd, beroep en of je parttime of fulltime thuiswerkt, zodat we dit lijstje kunnen uitbreiden.

 

 

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan