Werknemers zuivelproducent Ausnutria zetten staking door

Driedaagse staking op alle locaties, woensdag actiebijeenkomst op parkeerplaats bij stadion SC Heerenveen

Werknemers van zuivelproducent Ausnutria zijn opnieuw in staking gegaan om een goed sociaal plan af te dwingen. De vakbonden (FNV en CNV Vakmensen) hebben de werknemers op alle 5 locaties opgeroepen om het werk 3 dagen lang neer te leggen. Woensdag komen naar verwachting honderden actievoerders bij elkaar op de parkeerplaats van het stadion van SC Heerenveen.

De acties bij Ausnutria, producent van baby- en kindervoeding, zijn de tweede week ingegaan. Gisteravond om 22.00 uur zijn werknemers in Ommen, Kampen en Leeuwarden begonnen aan een 3-daagse staking. Vanochtend hebben collega’s uit Zwolle en Heerenveen zich daarbij aangesloten, ook voor 3 dagen. Op woensdag 31 januari verzamelen werknemers van alle locaties zich voor een actiebijeenkomst in Heerenveen. Vanuit Ommen en Kampen vertrekken bussen naar de actielocatie:

• Wanneer? Woensdag 31 januari
  • Waar? Parkeerplaats Stadion SC Heerenveen (aan de kant van het beeld van Us Abe)
  • Hoe laat? Van 12.00 tot 14.00 uur

Directie nog niet bereid tot afspraken

De directie van Ausnutria weigert nog altijd in te gaan op de eis van de werknemers voor een goed sociaal plan. ‘Wat we eisen, is heel redelijk’, vindt onderhandelaar Rick Pellis van CNV Vakmensen. ‘Binnen een paar maanden heeft Ausnutria al 2 ingrijpende reorganisaties aangekondigd. We willen zekerheid voor de mensen en goede afspraken voor het hele concern. In de afgelopen jaren zijn er honderden miljoenen naar de aandeelhouders gegaan. Wij willen een fractie daarvan voor een goed sociaal plan. Dat is niks te veel gevraagd.’

Ron Vos, bestuurder FNV Voedingsindustrie: 'Mooi om te zien dat de werknemers door hebben dat ze samen moeten werken om tot betere afspraken te komen. Zonder die samenwerking gaan die betere afspraken er namelijk niet komen.'

Ontslagvergoeding moet beter

FNV en CNV Vakmensen eisen onder meer een betere ontslagvergoeding. Ausnutria biedt nu 0,6 maandinkomen per gewerkt dienstjaar. De bonden willen 1 maandinkomen per dienstjaar (voor werknemers tot 40 jaar) en 1,5 maandinkomen per dienstjaar (voor werknemers vanaf 40 jaar).

Over de reorganisatie bij Ausnutria

Ausnutria bereidt een ingrijpende reorganisatie voor. In Leeuwarden verdwijnen zo'n 60 banen, werd vorig najaar al bekend. Vorige week kwam daar slecht nieuws bovenop: de vestiging in Ommen gaat dicht (69 banen) en ook in Kampen verdwijnen 22 banen.