Werknemers hebben genoeg van schrikbewind bij Tuinland

Directielid tuincentrum gaat fors over de schreef

CNV Vakmensen wil per direct normale omgangsvormen bij tuincentrum Tuinland. ‘De directie voert een waar schrikbewind, werknemers duiken letterlijk weg achter de planten. We zijn ons kapot geschrokken van de verhalen over totaal ontspoorde omgangsvormen en de onveilige werkomgeving bij Tuinland. We willen excuses voor de abnormale gang van zaken en eisen dat hier per direct verandering in komt’, zegt onderhandelaar Sijtze de Bruine van CNV Vakmensen.

In Noord- en Oost-Nederland is Tuinland een bekende naam, met in totaal zo’n 400 werknemers en vestigingen in Zwolle, Wilp, Assen en Groningen. De zaak kwam aan het rollen na meldingen van werknemers vanuit meerdere vestigingen. ‘Ik heb daarop een bijeenkomst voor werknemers georganiseerd, waar mensen met angst en beven naar toe kwamen, bang dat de directie erachter zou komen’, zegt De Bruine. ‘Het beeld dat ik op die avond kreeg, was dat van een zeer onveilige werksituatie, met talloze voorbeelden van verbale agressie tegen werknemers.’

Lees ook het bericht bij RTV Drenthe

‘Ik trek zijn kop van zijn romp’

De meldingen gaan zonder uitzondering over de vrouwelijke directeur van Tuinland. Sinds haar aantreden in 2013 hebben veel werknemers uit eigen ervaring te maken gehad met scheldpartijen en verbaal intimiderend gedrag. De Bruine: ‘Ze scheldt regelmatig werknemers ten overstaan van andere collega’s de huid vol. Ook doet ze bizarre uitspraken als ‘Ik hoop dat hij sterft, ik trek zijn kop van zijn romp, ik hoop dat hij een hartaanval krijgt, het liefst zou ik hem omleggen’. Dit soort uitspraken zijn totaal over de grens. Geen wonder dat er een angstcultuur heerst in het bedrijf. Dit is geen gezonde en veilige werkomgeving, om het maar zacht uit te drukken.’

CNV confronteert directie met signalen

CNV Vakmensen heeft de directie hier onlangs mee geconfronteerd. ‘Alle verhalen worden in eerste instantie ontkend, het zou allemaal niet waar zijn. Pas na lang aandringen komt er wel iets van enig besef. Maar daarmee komen we er niet.’

Volgens De Bruine is er bij Tuinland een externe vertrouwenspersoon, waar meerdere mensen zich hebben gemeld. ‘Maar er gebeurt vervolgens niks mee. De directie kende haar naam niet eens en welk bureau het was. Dat zegt wel iets hoe je er als bedrijf mee omgaat.’

Tuinland moet maatregelen nemen

De bond eist nu per direct maatregelen bij Tuinland. ‘Tuinland is een mooi bedrijf, werknemers zijn trots op wat ze doen. Maar helaas hebben ze te maken met een directielid dat met harde hand regeert, geen tegenspraak duldt en werknemers schoffeert. Dat moet echt afgelopen zijn’, vindt De Bruine. ‘We willen dat deze directeur zich voorlopig niet meer op de werkvloer laat zien. Ze moet eerst gaan werken aan haar gedrag en manier van communiceren, voordat ze weer een stap in een vestiging zet. We zien eigenlijk het liefst dat ze helemaal vertrekt.’

Onveilige situatie melden

CNV Vakmensen vraagt werknemers vanaf nu alle onveilige werksituaties en voorbeelden van verbaal agressief gedrag te melden.