Volgende week opnieuw stakingen bij VDL Nedcar

Directie biedt vakbondsleden te weinig perspectief

Volgende week wordt er opnieuw gestaakt bij VDL Nedcar in Born. Afgelopen maandag (22 mei) overlegden CNV, FNV en De Unie nog met de werkgever. Maar het resultaat van dat gesprek biedt volgens de vakbondsleden onvoldoende perspectief om door te praten, zo werd deze donderdag duidelijk na ledenraadplegingen. ‘Dan zit er maar één ding op’, zegt CNV Vakmensen-onderhandelaar Jeroen Bruinsma. ‘Met nieuwe stakingen de druk op VDL Nedcar weer opvoeren om de directie met een betere inzet voor het sociaal plan te laten komen.’

Hoewel de uitkomst van de ledenraadpleging voor Bruinsma niet als verrassing komt, is hij wel teleurgesteld dat de directie de bonden dwingt het stakingswapen opnieuw uit de kast te halen. ‘Ik was er al een beetje bang voor’, zegt hij. ‘Maandag bewogen ze wel een stukje naar ons toe, maar echt heel ver was het niet. Toch wilden wij van de leden weten of zij het voldoende vonden om door te gaan met het overleg. Daarop kwam zojuist het antwoord: niet dus.’

VDL weet hoe ver medewerkers willen gaan

Dat betekent dat bonden en werkgever na weken van onrust nog steeds niet veel verder zijn. ‘De bal ligt nu weer bij VDL Nedcar’, zegt Bruinsma. ‘Ze weten inmiddels wat de werknemers willen en dat ze met minder geen genoegen nemen. Ze weten ook hoe ver hun medewerkers bereid zijn te gaan daarvoor.’ Sinds het begin van deze maand legden veel van de 3.800 medewerkers geregeld hun werk neer voor een verbeterd sociaal plan. Echt onder de indruk daarvan was de directie tot nu toe nog niet.

Onzekerheid over werkgelegenheid

De toekomst van de Limburgse autobouwer is onzeker omdat in maart 2024 het contract afloopt dat VDL Nedcar heeft met BMW om mini’s te bouwen. Een nieuwe opdrachtgever is ondanks verwoede pogingen nog steeds niet gevonden. Andere opties die worden overwogen, zoals het optuigen van een ontwikkelingsafdeling of het overhevelen van andere VDL-activiteiten naar Born, nemen de onzekerheid over de werkgelegenheid niet weg.

Nu dubbele megaklus voor directie

Met het oog op die onzekere toekomst willen vakbonden een flinke upgrade van het huidige sociaal plan. Nedcar vindt dat veel te duur en wil maar een kleine verbetering voor zijn mensen doorvoeren. Die voelen zich op hun beurt niet serieus genomen door het bedrijf waar ze vaak al jarenlang ziel en zaligheid in steken. ‘De leden zijn duidelijk geweest’, zegt Bruinsma. ‘VDL Nedcar moet met veel meer over de brug komen, anders hoeven we als bonden niet meer met ze om tafel. De directie heeft nu dus meerdere megaklussen tegelijk te klaren. Aan de ene kant doorgaan met de zoektocht naar een nieuwe bestemming voor de fabriek. En aan de andere kant het vertrouwen van de eigen medewerkers herwinnen. Met een goed sociaal plan moet dat laatste wel lukken. Maar dan moeten ze wel een flinke stap zetten.’