Verbrugge Terminals betaalt alle stakingsdagen door

Plusje op zwaarbevochten cao-akkoord

Verbrugge Terminals betaalt – op aandringen van CNV Vakmensen – alle dagen door waarop werknemers in december hebben gestaakt. Deze bijzondere afspraak is onderdeel van het cao-akkoord, waar de vakbondsleden vandaag met een ruime meerderheid mee hebben ingestemd.

De staking bij Verbrugge Terminals was voor het bedrijf ongekend. Op 20 december kwamen de werknemers voor het eerst in actie. Na 5 dagen staken schakelden ze over op een ‘langzaam-aan-actie’, waarbij ze wel op het werk verschenen, maar zich niet maximaal inspanden.

Prijscompensatie blijft behouden

Op 5 januari kwam er een eind aan het inmiddels hoog opgelopen conflict met de directie. Het akkoord hield onder meer dat de prijscompensatie in de cao behouden bleef. Voor de werknemers bij Verbrugge betekent dit per 1 januari 2023 een loonsverhoging van 11,8%. In de daaropvolgende dagen werden ook over andere onderwerpen afspraken gemaakt, zoals volledige afschaffing van de jeugdschalen, hogere reiskostenvergoeding, voor kantoorpersoneel recht op thuiswerken, thuiswerkvergoeding en betere afspraken voor uitzendkrachten. Vandaag hebben de vakbondsleden met een ruime meerderheid ingestemd met het cao-akkoord.

Alle stakers krijgen loon doorbetaald

Mirjam van Leussen, onderhandelaar bij CNV Vakmensen, heeft er bij Verbrugge op aangedrongen om – ter wille van de sfeer in het bedrijf – alle stakingsdagen gewoon door te betalen. ‘Je moet je voorstellen: een grote groep werknemers heeft z’n nek uitgestoken en heeft 5 dagen gestaakt. Ze krijgen van de bonden in zo’n geval een stakingsuitkering, maar die is wel een stuk lager dan het loon dat ze anders zouden hebben gehad. Degenen die niet mee hebben gestaakt, hebben intussen gewoon hun loon gekregen, maar profiteren wèl van de actie van collega’s die er loon voor hebben ingeleverd. Zo’n situatie kan in een bedrijf best voor scheve gezichten zorgen. We hebben daarom tegen Verbrugge gezegd: los dit nou gewoon op, zorg dat de goede sfeer weer terugkeert en neem die stakingsdagen voor je rekening. Dat heeft Verbrugge gedaan: in plaats van de stakingsuitkering krijgen alle actievoerders dus gewoon hun loon doorbetaald. Een mooi plusje op het akkoord.’