Ultimatum aan werkgevers multimodaal vervoer vanwege uitblijven nieuwe cao

CNV-leden wijzen cao-eindbod van werkgevers af

CNV Vakmensen heeft vandaag een ultimatum gesteld aan de werkgevers in het multimodaal vervoer (het gecombineerde vervoer van bussen en treinen), omdat het maar niet lukt om tot een nieuwe cao te komen. Het ultimatum aan de werkgevers verloopt woensdag 7 december om 12.00 uur. ‘Als de werkgevers dan nog steeds niet positief reageren op onze voorstellen, zijn acties in het multimodaal vervoer onvermijdelijk’, zegt onderhandelaar Sijtze de Bruine van CNV Vakmensen.

De cao Multimodaal Vervoer geldt voor zo’n 1.200 werknemers van Arriva, Qbuzz en Keolis, die in verschillende regio’s van Nederland gecombineerd bus- en treinvervoer verzorgen. Tot frustratie van de vakbonden zijn de onderhandelingen over een nieuwe cao (vanaf 1 januari 2023) in de afgelopen maanden maar niet op gang gekomen. ‘We hebben meerdere keren met de werkgevers om de tafel gezeten, maar bij gebrek aan mandaat van de werkgevers is er van een echte onderhandeling niks terechtgekomen’, zegt De Bruine. ‘Uiteindelijk hebben we het voorstel van de werkgevers maar als eindbod beschouwd en dat afgelopen weken aan onze leden voorgelegd. Die hebben het massaal afgewezen. Dus stellen we nu een ultimatum aan de werkgevers. We willen er alles aan doen om vóór het eind van het jaar weer een nieuwe cao te hebben.’

Ultimatum verloopt woensdag 7 december om 12.00 uur

In het ultimatum eist CNV Vakmensen een eenjarige cao, met een loonstijging die de (te verwachten) inflatie compenseert. Daarnaast wil de bond onder meer een hogere eindejaarsuitkering (naar 8%), een betere reiskostenregeling, uitbreiding van het geboorteverlof (ook voor ‘regenbooggezinnen’) en een uitbreiding van de regeling om eerder te kunnen stoppen met werken.