Stakingen Accell opgeschort na overeenstemming over sociaal plan

Fietsfabriek eens met CNV-voorstel over garantie voor achterblijvers

Mogelijke stakingen bij Accell in Heerenveen zijn voorlopig opgeschort. Vlak voor het verlopen van het uitgestelde ultimatum van de vakbonden, bereikten CNV en FNV een onderhandelingsresultaat met de fietsfabriek over een sociaal plan. ‘We hebben nu een verbeterde ontslagvergoeding afgesproken, een hoger bedrag voor outplacement én garanties voor de achterblijvers’, zegt CNV-bestuurder Anthony Williams. ‘Met name dat laatste is redelijk uniek.’

Hij vervolgt: ‘Duidelijk is dat er zo’n 150 arbeidsplaatsen verdwijnen. Daar spreek je normaal gesproken een sociaal plan voor af. Maar het is ook van groot belang om aan de achterblijvers te denken. Want wie zegt dat zij niet de volgende zijn? Daarom hebben we naast verhoging van de voorgestelde ontslagvergoeding en een hoger bedrag voor outplacement -namelijk € 3.000- ook garanties afgesproken voor de achterblijvers.’

Accell Group staat garant

‘Dat betekent dat het sociaal plan 3 jaar is verlengd én dat de moeder Accell Group financieel garant staat voor de uitvoering ervan. Zelfs bij een eventueel faillissement van de fabriek in Heerenveen. We leggen dit akkoord nu voor aan de vakbondsleden. Als zij zich er ook in kunnen vinden, is het akkoord definitief. Zo niet, dan gaan we alsnog nadenken over vervolgstappen.’ De stemming loopt tot vrijdagmiddag 22 maart.

Al weken onrustig

Het is al weken onrustig bij Accell. De producent van bekende fietsmerken als Batavus, Sparta en Babboe schrapt in Nederland tussen de honderd en honderdvijftig banen. Het bedrijf gaat een deel van de productie verplaatsen naar Turkije en Hongarije. De twee bestaande fabrieken in het Friese Heerenveen worden samengevoegd.

Ultimatum om doorbraak te forceren

De gesprekken over een sociaal plan om de sociale gevolgen van deze reorganisatie voor medewerkers op te vangen, liepen in eerste instantie vast. Uit onvrede daarover legden werknemers hun werk spontaan een dag neer. Om een doorbraak te forceren stelden de vakbonden Accell een ultimatum. Daarop nam de werkgever contact op met de bonden om toch weer om tafel te gaan om over het nieuwe voorstel van CNV te praten. Die gesprekken leidden dus alsnog tot een resultaat.