Staking vloerenfabriek in Assendelft gaat voor onbepaalde tijd door

Stille tocht om het vroeger zo sociale Forbo Flooring BV te herdenken

De werknemers van vloerenfabriek Forbo Flooring BV in Assendelft gaan door met hun staking tot er een sterk verbeterd eindbod van de werkgever ligt. Dat hebben de leden van de actiecomités van CNV en FNV besloten. ‘We voorspelden al een strijd van de lange adem. Die is nu echt ingezet’, zegt CNV Vakmensen-bestuurder Hank Oomkes. ‘Formeel verlengen we de staking tot 27 maart. Maar als het nodig is gaan we daarna gewoon door.’

Morgen, op dag 10 van de staking, lopen de medewerkers bovendien een stille tocht dwars door Krommenie. ‘Tijdens de vorige actiedagen hielden we lawaaiprotesten met striemende fluitconcerten vanaf de parkeerplaats richting de directie’, zegt Oomkes. ‘Daar was men blijkbaar niet van onder de indruk. Daarom proberen we nu de aandacht te trekken met bezinning, via een stille tocht. Zeg maar om de sociale werkgever die Forbo ooit was en die nu niet meer lijkt te bestaan te herdenken.’

Van 6,5% kun je je boodschappen niet meer betalen

De staking is het gevolg van vastgelopen cao-onderhandelingen. Zo wil CNV Vakmensen bijvoorbeeld 10% loonsverhoging, met als voorwaarde dat iedereen er bruto per maand minimaal € 322,- (op fulltime basis) op vooruitgaat. Forbo gaat niet verder dan een magere 6,5%. ‘Een aanfluiting, daar kun je tegenwoordig echt je boodschappen niet meer van betalen’, zegt Oomkes. ‘Maar ook andere investeringen in de eigen mensen, zoals een verduurzamingsbudget voor de huizen van medewerkers en 5 mei als vaste vrije dag vindt de werkgever helemaal niks.’

Forbo moet niet denken dat de mensen moegestreden zijn

De actiebereidheid van de werknemers is onverminderd groot. ‘Ze hebben aangegeven door te gaan met hun staking tot Forbo serieus naar ze luistert’, zegt CNV-onderhandelaar Oomkes. ‘Daarom hun kraakheldere boodschap aan de directie dat ze bereid zijn voor onbepaalde tijd hun werk neerleggen. De werkgever moet vooral niet denken dat de mensen moegestreden zijn, want elke dag maakt duidelijk dat dat niet het geval is.’