Staking bij Verbrugge Terminals in Vlissingen en Terneuzen

Medewerkers van Verbrugge Terminals in Vlissingen en Terneuzen hebben vanmiddag om 12.00 uur het werk neergelegd. Het bedrijf had tot dat moment tijd gekregen om tegemoet te komen aan de eisen van de medewerkers.

Het ultimatum volgde op het stuklopen van de onderhandelingen over een nieuwe cao. Heetste hangijzer is de gelijke stijging van de lonen met de prijzen in de winkels. Die automatische prijscompensatie (apc) staat in de huidige cao, maar het bedrijf wil die niet meer in de nieuwe cao. Tot nu toe wil Verbrugge niet verder gaan dan een loonsverhoging van 7% en een eenmalige uitkering van 1.000 euro bruto.

Vastberaden

Mirjam van Leussen, onderhandelaar CNV Vakmensen: ‘Veel werknemers zijn vakbondslid, dat helpt natuurlijk bij een staking. Ze zijn vastberaden om Verbrugge aan de eerdere afspraken te houden.’ John Klijn, bestuurder FNV Havens: ‘Meteen na het verlopen van het ultimatum begon de staking, wat veel zegt over de actiebereidheid en de urgentie. Er waren zelfs mensen met ziekteverlof die mee wilden staken.’

Ultimatum

Naast de apc eisten de medewerkers in het ultimatum onder meer een hogere reiskostenvergoeding, afschaffing van de jeugdschalen, het recht van werknemers 56 jaar of ouder om geen nachtdiensten meer te hoeven draaien, een betere ouderenregeling en voor het kantoorpersoneel ook een betere thuiswerkregeling.

Verdere acties

Later vandaag overleggen de vakbonden met hun leden over verdere acties. Verbrugge Terminals heeft twee locaties, in Terneuzen en Vlissingen, waar in totaal zo’n 370 medewerkers onder de cao vallen.