Sodexo-werknemers bij KLM opnieuw in actie

Werknemers van Sodexo Altys, werkzaam voor KLM, leggen vandaag opnieuw het werk neer. De werkonderbreking begint om 12.00 uur en duurt tot morgen 12.00 uur. De werknemers protesteren hiermee tegen het feit dat - hoewel hun werk blijft - ze hun baan verliezen, doordat er een constructie is opgetuigd om elke vorm van voortzetting van het dienstverband te vermijden.

KLM wil per 1 april een deel van de Sodexo-activiteiten overdoen aan een consortium van drie andere bedrijven (Croon Wolter & Dros, Engie en Strukton). Zeker tachtig Sodexo-werknemers, mogelijk meer, zitten daardoor nu al maanden in onzekerheid, constateert Michiel Wallaard, onderhandelaar van CNV Vakmensen. “KLM had bij de overgang harde voorwaarden moeten stellen, maar dat is niet gebeurd. Wij willen niet dat mensen die hier al jaren werken, nu de dupe worden. Wij redeneren heel simpel: het werk blijft bestaan, dus de mensen blijven ook. Ze houden hun baan en arbeidsvoorwaarden”, zegt Michiel Wallaard, onderhandelaar van CNV Vakmensen.

Stil aan de lijn

Gisteren is er een overleg geweest tussen Sodexo en het Consortium, met KLM als facilitator. “Het bleef na afloop van dat gesprek stil aan de lijn. Maar de uitkomst daarvan hebben we vandaag van het personeel vernomen, via een notitie die gedeeld is met Sodexo en het personeel en in onze handen is”, zegt Wallaard. “Die uitkomst is dat niemand recht heeft op voortzetting van het dienstverband. Werknemers mogen hooguit solliciteren op hun eigen baan, maar beginnen dan weer met een jaarcontract en verliezen alle huidige arbeidsvoorwaarden. Een heel trieste ontwikkeling. Het werk blijft bestaan, maar niemand voelt zich ervoor verantwoordelijk dat werknemers ook hun baan behouden. De samenleving mag opdraaien voor extra WW-uitkeringen. Dat een Koninklijk - en deels - Staatsbedrijf zo invulling geeft aan zijn opdrachtgeverschap, is niet te bevatten.”

Werkonderbreking

De werkonderbreking begint om 12.00 uur en duurt tot donderdag 12.00 uur. Werknemers van Sodexo kunnen zich vandaag en morgenochtend inschrijven als staker. Wallaard: “We houden dan de werknemers meteen op de hoogte van de ontwikkelingen. We hopen natuurlijk alsnog op een positieve kentering.”

Sodexo

Sodexo verzorgt voor KLM onder meer het beheer van de gebouwen, de postvoorziening, receptiewerk, schoonmaakwerkzaamheden en de uitgifte van uniformen van KLM-personeel.