Ruim 5.000 ING-werknemers vragen donderdag in petitie om betere cao

Ruim 5.000 werknemers van ING vragen de directie in een petitie om meer waardering in een betere cao. Het loonbod van 3% van ING vinden ze ver onder de maat. De petitie wordt – namens leden van FNV Finance, De Unie en CNV Vakmensen – op donderdag 10 november aangeboden aan ING-topman Maarten van Beek.

  • Wanneer: donderdag 10 november om 12.00 uur
  • Waar: hoofdkantoor ING (op het Cedar-plein), Bijlmerdreef 106 in Amsterdam
  • Aan wie: Maarten van Beek, directeur HR Benelux
  • Door: een delegatie van leden van FNV Finance, De Unie en CNV Vakmensen

ING maakt winst, beloont top en aandeelhouders… maar vergeet de werknemers

De huidige cao bij ING (ruim 14.000 werknemers) loopt eind dit jaar af. De onderhandelingen over een nieuwe cao verlopen moeizaam, omdat ING niet meer biedt dan 3% loonsverhoging. ‘Veel te weinig in deze tijd van enorme inflatie. Vooral als je bedenkt dat de werknemers al twee jaar op de nullijn zitten’, zegt Job Marskamp, onderhandelaar van CNV Vakmensen. ‘Intussen zien ze dat ING winstgevend is, dat de vooruitzichten ronduit uitstekend zijn en dat de top van het bedrijf en de aandeelhouders daarvoor rijkelijk worden beloond. Dat geeft bij de werknemers een sterk gevoel van onderwaardering en frustratie. Dat blijkt ook wel uit de vele verhalen uit het Witboek, dat we onlangs aan de directie hebben aangeboden. Maar het lijkt er nog niet op dat die geluiden goed bij de top zijn doorgedrongen.’

ING moet met beter bod komen

De drie bonden dringen er bij ING op aan om de werknemers serieus te nemen en met een beter cao-bod te komen. Duygu Akcay, bestuurder FNV Finance: ‘Te hoge werkdruk, bezuinigingen, al twee jaar geen cent erbij in het salaris, geen thuiswerkvergoeding, maar wel lang thuis hebben moeten werken en ondertussen drukt de torenhoge inflatie enorm zwaar op een hele grote groep ING-medewerkers. Dit is het moment waarop je als werkgever kunt laten zien dat je er staat voor je mensen, maar wat doet ING? Die koopt voor 1,5 miljard euro zijn eigen aandelen in zodat de aandeelhouder nog rijker kan worden. Schaamteloos en onacceptabel.’

Inge de Vries, bestuurder De Unie: ‘Het logo van ING is een oranje leeuw, daarmee wil ING de wortels van het bedrijf benadrukken. Helaas, er is weinig waardering voor de medewerkers in Nederland. Van de drie grootbanken heeft ING het kleinste aantal werknemers in Nederland, het bedrijf heeft een actieve outsourcingspolitiek. Ook lijken de medewerkers in Nederland altijd als laatste aan de beurt te zijn. Eerst worden de aandeelhouders beloond, daarna nog een keer de aandeelhouders, de ING-top moet ook bedeeld worden. En als er daarna nog iets over is dan krijgen medewerkers een eenmalige uitkering of een klein percentage structurele salarisverhoging. Dit voelen de ING-medewerkers als een onrecht.’

Witboek geeft een beeld van onvrede onder werknemers

Het Witboek bevat een verzameling aan verhalen over hoe ING-werknemers de huidige situatie ervaren. Het Witboek is in oktober aangeboden aan de directie van ING. Het beeld dat daaruit in grote lijnen naar voren kwam:

  • medewerkers hebben het gevoel niet gewaardeerd te worden
  • de ING-directie lijkt niet te weten of te willen weten wat leeft op de werkvloer
  • de werkdruk bij ING is erg hoog en neemt toe, daar hoort een goede beloning bij
  • medewerkers voelen zich minder loyaal aan en betrokken bij ING
  • het verlies aan koopkracht wordt ook bij de middeninkomens gevoeld
  • ING straalt uit dat alleen aandeelhouders belangrijk zijn

'Ik mis vooral een blijk van waardering'

Een van de verhalen uit het Witboek is typerend voor hoe ING-werknemers de huidige situatie ervaren:

‘Ik mis vooral een blijk van waardering. Ik heb al een tijdje het gevoel dat ik voor ING in de eerste plaats een kostenpost ben en pas daarna een waardevolle asset voor het bedrijf. Thuiswerken tijdens corona was niet altijd makkelijk, maar gedaan omdat het nodig was. 0%-lijn was niet leuk, maar geaccepteerd omdat we zagen dat de lage rente-omgeving niet makkelijk was voor ING. Maar nu ING ziet dat het geen makkelijke tijden voor het personeel is geven ze niet thuis. Geen blijk van waardering voor de moeilijke omstandigheden afgelopen jaren, geen rekening houdend met de stijgende rekeningen en geen verantwoordelijkheid voelend voor het feit dat sommige mensen echt niet meer rond kunnen komen. En ja, een hoger salaris zal misschien ten koste gaan van het rendement, maar in moeilijke tijden voor ING hebben wij offers gebracht voor het bedrijf, ik hoop dat ING ook bereid is om dan in moeilijke tijden voor het personeel offers te brengen voor haar medewerkers.’