De cao multimodaal verliep op 1 januari 2020. De onderhandelingen over de nieuwe cao begonnen op 28 november 2019. “Tot onze grote verbazing misten wij één werkgever aan de onderhandelingstafel, namelijk Qbuzz. De twee andere werkgevers, Keolis en Arriva, hadden ook nog geen enkel voorstel voor een nieuwe cao. Het was gewoon niet goed voorbereid. Een onacceptabel dieptepunt was al bereikt, terwijl de onderhandelingen nauwelijks waren gestart”, zeggen de vakbondsonderhandelaars Wim Eilert van VVMC, Brigitta Paas van FNV en Sijtze de Bruine van CNV Vakmensen.
Ook Qbuzz moet erbij
De drie vakbonden hebben Keolis en Arriva meteen al duidelijk gemaakt dat óók Qbuzz moet aanschuiven bij het cao-overleg, omdat ook zij medewerkers hebben in de cao multimodaal. Maar op het eerstvolgende overleg op 8 januari was Qbuzz opnieuw niet van de partij, ondanks toezeggingen van Keolis en Arriva.
Frustrerend
Ook herhaald verzoek aan de werkgevers levert tot nu toe niets op. “Het cao-overleg komt niet van de grond, dat is frustrerend”, constateren de vakbonden. “De vervoersbedrijven gunnen elkaar weinig en voeren een felle concurrentiestrijd. Die gaat ten koste van de werknemers, want die zitten voorlopig nog steeds zonder cao. Dat is voor ons onacceptabel, de werkgevers schofferen daarmee niet alleen de bonden, maar vooral ook de mensen die dagelijks voor hen aan het werk zijn.”
Actiebijeenkomsten
De bonden sturen vandaag een brief naar de drie werkgevers dat het cao-overleg nu zo snel mogelijk moet starten. De brief bevat een dringend verzoek om uiterlijk vrijdag 15 februari te reageren. Intussen gaan de bonden alvast actiebijeenkomsten organiseren om werknemers te informeren en acties voor te bereiden.