Refresco zegt 10% loonsverhoging toe in overleg met CNV Vakmensen

Belangrijk signaal richting drankindustrie en -groothandel

CNV Vakmensen heeft met drankenproducent en bottelaar Refresco afgesproken dat het bedrijf zijn medewerkers van vestiging Bodegraven minimaal 10% loonsverhoging geeft. Dat is opvallend omdat er voor de branche-cao Drankindustrie en -groothandel een loonbod ligt van slechts 4% plus 40 euro. CNV-onderhandelaar Juliana Jonker: ‘Ik hoop dat dit voorbeeld de andere werkgevers in de branche overhaalt flink meer te bieden dan wat er ligt.’

De belofte van 10% loonsverhoging deed Refresco gisteren (30-01) tijdens het overleg over de eigen cao. Jonker vindt dit een belangrijk signaal. ‘Net als alle andere werknemers voelen ook Refresco-medewerkers elke dag de gevolgen van de inflatie en energiecrisis in hun portemonnee. 10% is bepaald geen extraatje. Het is gewoon bittere noodzaak.’ De leden moeten nog wel akkoord gaan met het gehele cao-resultaat. Vanaf volgende week kunnen ze daarover stemmen.

Hopelijk is resultaat Refresco eyeopener

Zo ver is het ondertussen absoluut nog niet bij de cao die voor de rest van de branche geldt. Daar ligt tot ontevredenheid van de bonden een loonbod van slechts 4% plus 40 euro. ‘Ondanks alle rumoer zijn we als CNV Vakmensen nog steeds in overleg’, zegt Jonker. ‘Vandaag (31-01) schuiven we weer aan. Ik hoop dat deze werkgevers net als Refresco beseffen hoe belangrijk een flinke loonsverhoging voor hun medewerkers is. Niemand is er bij gebaat als zij het hoofd niet meer boven water kunnen houden. Ook de werkgevers niet. Het resultaat bij Refresco is hopelijk een eyeopener voor ze.’