De bond is blij met de
waarschuwing die werkgeversorganisatie TLN heeft gegeven aan transportondernemingen, vanwege de storm Ciara. TLN benoemt daarbij ook nadrukkelijk de verantwoordelijke rol van planners en verladers, die de chauffeurs niet onder druk moeten zetten en aflevertijden zonodig moeten aanpassen.
Verantwoordelijk
“Heel goed dat TLN dit nu doet”, vindt Van Rijssel. “Bij extreem weer is het belangrijk om te vertrouwen op het vakmanschap en het inschattingsvermogen van de chauffeurs die op de weg zitten. Maar de transportbedrijven, de planners en de verladers zijn net zo goed verantwoordelijk. Zij mogen de chauffeurs niet onder druk zetten om door te rijden, terwijl ze dat zelf niet verantwoord vinden.”
Lering getrokken
Volgens Van Rijssel is er lering getrokken uit de heftige januari-storm van 2018, toen zeker 66 vrachtwagens omver werden geblazen. Uit de
enquête die CNV Vakmensen toen hield bleek dat veel chauffeurs vonden dat hun werkgever onvoldoende verantwoordelijkheid nam. De bond kreeg toen ook signalen van chauffeurs die onder druk waren gezet om ondanks het extreme weer tóch door te rijden.
Keerpunt
“Die storm van 2018 was een keerpunt in het denken”, zegt Van Rijssel. “We hebben er in de sector veel over gesproken hoe we hier in de toekomst mee omgaan. Het heeft onder meer geleid tot een concrete
handleiding voor transportbedrijven en chauffeurs over hoe te handelen bij extreme weersituaties. Maar goed, dat is papier, het gaat om de praktijk. Ciara is wat dat betreft een goede test. We blijven als vakbond alert dat chauffeurs niet onder druk worden gezet en we roepen hen op om het meteen bij ons te melden als dat wel het geval is. Dan nemen wij daar actie op richting de bedrijven.”