Nieuwe staking bij KLK Kolb: fabriek twee weken plat

CNV Vakmensen roept werkgever op te investeren in medewerkers

Medewerkers van KLK Kolb in Delden (Ov.) gaan vanaf morgen (zaterdag 13 mei) twee weken lang in staking. Ze hebben het gevoel niet serieus genomen te worden door hun directie. In plaats van waardering te krijgen, wordt ze collectief falen verweten. Bovendien weigert de werkgever een fatsoenlijke loonsverhoging. ‘De verhoudingen zijn niet goed, dat is duidelijk’, zegt CNV-bestuurder Rick Pellis. ‘Het wordt hoog tijd dat werknemers en werkgever weer met elkaar in gesprek komen. Wat ons betreft ligt het initiatief daarvoor bij Kolb.’

De verwachting is dat de chemiefabriek twee weken lang helemaal stil komt te liggen. ‘Aan de ene kant vinden de mensen het loonbod van hun werkgever voor in de nieuwe cao veel te mager’, legt Pellis uit. ‘Het bedrijf maakt miljoenenwinst en heeft daardoor genoeg ruimte om zijn medewerkers te compenseren voor de inflatie. Concreet eisen we 14% loonsverhoging waar Kolb niet verder gaat dan 6,1% plus € 40.’

Medewerkers in staat stellen hun werk goed te doen

‘Maar er speelt meer’, vervolgt de CNV-onderhandelaar. ‘Volgens de directie worden er in de werkprocessen te veel fouten gemaakt. Daardoor is er bijvoorbeeld giftig dioxaan in het Twentekanaal terechtgekomen. Medewerkers vinden het niet leuk dat zij nu alleen de schuld krijgen van de fouten. Het is altijd een gezamenlijke verantwoordelijkheid, dus ook die van de directie.’
Pellis wijst daarbij op de toenemende werkdruk op de werkvloer en het ontbreken van ontwikkelingsgesprekken. ‘Het is belangrijk om te blijven investeren in je medewerkers. Als dat niet gebeurt, is het wachten op fouten. We willen dat er aandacht komt voor de mensen die het werk doen. We nodigen de werkgever uit hierover met hen en met ons in gesprek te gaan. De directie moet niet vergeten dat het dezelfde werknemers zijn die sinds 2019 miljoenenwinst mogelijk maakten.’

In gesprek over verbeteringen op de werkvloer

Omdat er sinds de eerste acties nog geen positieve reactie vanuit de werkgever is gekomen op de eisen van de bonden, hebben die besloten nu een lange staking uit te roepen. Pellis: ‘Wij willen dat de directie zijn medewerkers serieus neemt. Niet alleen door ze te waarderen, bijvoorbeeld via een hoger loon, maar ook door in ze te investeren en met ze in gesprek te gaan over verbeteringen op de werkvloer.’