Mogelijke stakingen bij LC Glass van de baan

Actiedreiging leidt tot verbeterde cao Leerdams glasbedrijf

De leden van CNV Vakmensen die werken bij glasbedrijf LC Glass in Leerdam hebben zojuist ingestemd met een cao-onderhandelingsresultaat. Dat betekent dat de nieuwe cao een feit is en dat mogelijke stakingen op het laatste moment zijn afgewend. ‘We waren ons al aan het beraden op acties’, zegt Hank Oomkes van CNV. ‘Gelukkig kwam de werkgever op tijd met een verbeterd voorstel. Dat is nu geaccepteerd.’

Afgesproken is dat de lonen per 1 januari 2024 met 6% omhoog gaan en op 1 januari nogmaals stijgen op basis van de inflatie over de periode oktober '23 tot en met oktober '24. Mocht de inflatie in die periode hoger uitvallen dan 5%, gaan de sociale partners in overleg om passende afspraken te maken. Mocht er sprake zijn van deflatie, dan zal er niet worden gekort. Verder gaat de kilometervergoeding van 21 naar 23 cent met een maximumafstand van 50 kilometer enkele reis.

Actiebereidheid

Oomkes is blij met het resultaat. ‘Het aanvankelijke eindbod van LC GLass was aan de magere kant’, zegt hij. ‘Onze leden stemden het weg. Een logisch gevolg is dan een actievergadering om te bezien of medewerkers bereid zijn in actie te komen om een beter resultaat te bereiken. Die bereidheid was er.’

Alsnog constructieve oplossing

Ook LC Glass zag in dat het de medewerkers menens was en nam prompt weer contact op met de bonden. ‘De directie liet ons weten bereid te zijn het eindbod te verbeteren’, zegt Oomkes. ‘In het overleg dat volgde kwamen we tot een onderhandelingsresultaat, dat zojuist door de leden is geaccepteerd. Goed om te zien dat je als werknemers samen een vuist kunt maken als je het ergens niet mee eens bent. Goed ook dat de werkgever bereid was hiernaar te luisteren en alsnog tot een constructieve oplossing te komen.’

LC Glass in Leerdam ontwerpt en produceert glaswerk en is onder andere bekend van het merk Royal Leerdam. Er werken ongeveer 300 mensen.