Medewerkers Forbo Flooring BV gaan nóg een week staken

Directie koerst aan op strijd van de langste adem

Werknemers van vloerenfabriek Forbo Flooring BV in Assendelft leggen na 5 eerdere stakingsdagen hun werk nóg een week neer. ‘De directie van het vloerenbedrijf is nog steeds niet wakker geschud en lijkt aan te koersen op een strijd van de langste adem’, zegt Hank Oomkes van CNV Vakmensen. ‘Die hebben de medewerkers, dat hebben ze laten blijken.’

Afgelopen periode legden meer dan 150 werknemers al 5 dagen hun werk neer, uit protest tegen de vastgelopen cao-onderhandelingen. Die eindigden vorige maand in een eindbod van de werkgever. De leden van de vakbonden vinden de door Forbo geboden loonsverhoging echter te weinig. CNV Vakmensen wil 10%, met als voorwaarde dat iedereen er bruto per maand minimaal € 322,- (op fulltime basis) op vooruitgaat. Forbo gaat niet verder dan een magere 6,5%.

Na lawaaiprotest blijft directie stil

De laatste stakingsdagen werden donderdag afgetrapt met een lawaaiprotest en striemend fluitconcert richting de directie. Maar vanuit de werkgever bleef het de dagen die erop volgden oorverdovend stil. Oomkes vindt dat onbegrijpelijk. ‘We hebben duidelijk laten merken dat we de houding van de werkgever een aanfluiting vinden. Niet te geloven dat we nóg een week in staking moeten om de ernst van de situatie aan Forbo duidelijk te maken. Van de 6,5% die ze bieden kun je tegenwoordig echt je boodschappen niet meer betalen. De medewerkers voelen de inflatie elke dag in hun portemonnee.’

Forbo veegt vloer aan met wensen eigen werknemers

Maar niet alleen met de uitdrukkelijke wens van medewerkers om beter gecompenseerd te worden voor de inflatie veegt Forbo zijn eigen vloeren aan. Ook het voorstel van CNV Vakmensen dat de werkgever een budget beschikbaar stelt waarmee werknemers hun huizen kunnen verduurzamen negeren ze totaal. Om over 5 mei als vaste vrije dag maar te zwijgen.
‘De medewerkers hebben met hun fluitconcert duidelijk laten zien én horen dat ze de houding van hun werkgever helemaal zat zijn. En dat ze over een grote longinhoud beschikken’, zegt Oomkes. ‘Zelfs uitzendkrachten floten mee. Dus over de lange adem van de werknemers maak ik mij niet zo’n zorgen.’

De tweede stakingsweek start maandagochtend 13 maart om 6.00 uur (direct volgend op 4 eerdere stakingsdagen) en duurt tot zaterdagochtend 18 maart 6.00 uur.