'Mededeling massaontslag VDL Nedcar is olie op het vuur'

Vakbonden vooraf niet op de hoogte gesteld door autobouwer

De mededeling van VDL Nedcar om in november meer dan 1.800 mensen te ontslaan is ingeslagen als een bom. Hoewel het wachten was op een dergelijke ingreep, is CNV-onderhandelaar Jeroen Bruinsma zeer ongelukkig met zowel de timing als de procedure van VDL Nedcar. ‘We hebben al moeite om de mensen hier binnen de poort te houden. En dan komt de directie uitgerekend nu met deze mededeling. En dat zonder ons vooraf in te lichten. Dat is olie op het vuur.’

Medewerkers en directie liggen al weken met elkaar overhoop over aanpassing van het sociaal plan. Met het oog op de onzekere toekomst, vinden de vakbonden het huidige plan onvoldoende. Met name de ontslagvergoeding moet omhoog. VDL Nedcar wil er echter niet te veel geld aan kwijt en houdt de vakbonden aan het lijntje.

Klap in het gezicht

De mededeling van vandaag was volgens Bruinsma uiteindelijk onvermijdelijk. ‘Uitermate teleurstellend en frustrerend natuurlijk’, zegt hij. ‘Maar de timing en de manier waarop dit zojuist bekend is gemaakt is echt waardeloos. De mensen zijn al boos, we zitten op de zesde stakingsdag nota bene, dat moet VDL Nedcar zich toch ook realiseren. En dan zonder de vakbonden vooraf te informeren het ontslag van meer dan 1.800 mensen aankondigen is een klap in ons gezicht.’

Stakers alleen maar standvastiger

De CNV-bestuurder vermoedt dat het de stakers alleen maar standvastiger maakt. ‘Ze werken soms al jaren voor het bedrijf, hebben er ziel en zaligheid in zitten, en worden nu op een respectloze manier aan de kant geschoven. Dat steekt en doet pijn. Mensen zien nu voor het eerst wat een onzekere toekomst daadwerkelijk inhoudt. Ze weten nu zwart op wit dat bijna de helft van het personeel zijn baan verliest. Ze zijn niet alleen verdrietig en teleurgesteld, maar vooral ook boos nu.’