Groeiende onvrede bij ING Bank, medewerkers willen gesprek

De onrust bij medewerkers van de ING bank groeit nadat de top van de bank deze week een nieuw loonbod op tafel legde. Medewerkers, die vorige week nog massaal naar het hoofdkantoor kwamen om een petitie te overhandigen met bijna 7.000 handtekeningen van ontevreden collega’s, willen dat de top eerst naar hun verhalen luistert voordat er verder onderhandeld kan worden. Dat gesprek moet dinsdag 22 november plaatsvinden in Leeuwarden.

Een witboek met 1.300 verhalen van medewerkers die hun werkgever oproepen een betere cao af te spreken. Een petitie met bijna 7.000 handtekeningen die vorige week overhandigd is door meer dan 500 medewerkers. En een aantal glasheldere eisen van de vakbonden. Heel veel duidelijker kan de boodschap niet zijn, maar de top van de ING bank blijft doof voor de roep om eerlijkere cao-afspraken en blind voor het groeiende ongenoegen op de werkvloer. Dat ongenoegen groeit hard nu de bank vasthoudt aan een broodmager loonbod, terwijl er geld genoeg is om de lonen fatsoenlijk te compenseren voor de torenhoge inflatie waar mensen mee te kampen hebben.

Nieuw openingsbod

Deze week, daags na de overhandiging van de petitie, presenteerde ING een nieuw openingsbod. Voor 2023 blijft het concern bij 3% extra loon, voor 2024 komt er een procent bij ten opzichte van het eerdere aanbod en kunnen de lonen met 4% stijgen. Maar dat extra procent komt uit de Collectieve Maatschappelijke Uitkering (CMU), een variabele regeling waar medewerkers aanspraak op konden maken en die nu vervalt. Verder biedt ING een eenmalige uitkering van 2.000 euro bruto voor een groep die tot 5.800 euro per maand verdient en 500 euro bruto voor wie meer verdient.

Dun sigaartje

Duygu Akcay, bestuurder FNV Finance: ‘Een dun sigaartje uit eigen doos. Dat is wat dit nieuwe aanbod is. Als de banktop denkt hiermee de groeiende onvrede weg te nemen, dan heeft het boter op het hoofd. Medewerkers zitten al twee jaar op de nullijn qua salarisverhoging en vanwege de gigantische inflatie is hun koopkracht gekelderd.’

Job Marskamp, onderhandelaar CNV Vakmensen: ‘Als bijna 7.000 ING’ers een petitie ondertekenen, dan zegt dat wel iets. Maar de directie neemt de onvrede onder werknemers nog steeds onvoldoende serieus, gezien het nieuwe loonbod. De huidige situatie laat helaas zien hoe groot de kloof bij ING is tussen de top en de werkvloer. Daar zit het echte probleem.’

Inge de Vries, bestuurder De Unie: ‘We hebben de ING-top uitgenodigd om naar Leeuwarden te komen om daar met de mensen zelf te praten. De medewerkers kunnen zelf het beste uitleggen hoe hoog de werkdruk is en hoe het is om met steeds minder mensen steeds meer te moeten doen.

Uitnodiging

Vakbonden FNV Finance, CNV Vakmensen en De Unie weigeren verder te onderhandelen voordat de ING-top doordrongen is van de noodzaak om tot een fatsoenlijke cao te komen. De drie bonden nodigen de ING-onderhandelaars daarom uit om dinsdag 22 november om 12.00 uur op het ING-kantoor in Leeuwarden (Tesselschadestraat 3) in gesprek te gaan met medewerkers.