Enthousiaste reacties van schoonmakers op extra loonsverhoging

De CNV-leden in de schoonmaak hebben overwegend zeer positief gereageerd op de ‘schoonmaak-deal’. Het gaat om afspraken die de vakbonden met de werkgevers (Schoonmakend Nederland) hebben gemaakt over een aanvulling op de nog lopende cao. Ruim 90% van de leden steunt deze deal, blijkt uit een ledenraadpleging.

Vooral de forse extra loonsverhoging is erg welkom. In plaats van 1,5% - zoals eerder was afgesproken – krijgen de schoonmakers er tot 1 juli volgend jaar in totaal 12% bij. Dat levert veel positieve reacties op.

‘Super nieuws’

‘Goed gedaan met de tussentijdse onderhandelingen’, vindt James. ‘Echt bedankt, super nieuws’, reageert Ewa. En Gerard schrijft: ‘Wat een prachtig resultaat! Erg bedankt voor de moeite en tijd die erin is gestoken! Ik waardeer dit zeer!’

Er zijn ook leden die het jammer vinden dat de loonsverhoging in stapjes komt en niet al meteen ingaat. De eerste loonsverhoging van 3,5% komt per 1 november, gevolgd door 3% per 1 januari 2024 en nog eens 5,5% per 30 juni 2024.

Liever eerder

Jan Kampherbeek, onderhandelaar van CNV Vakmensen, begrijpt die kritiek wel. ‘Wij hadden natuurlijk ook veel liever gezien dat de lonen veel eerder omhoog zouden gaan. Maar we hebben de leden ook uitgelegd dat het om een extra afspraak gaat, als aanvulling op de cao. De werkgevers hadden de portemonnee ook gewoon dicht kunnen houden, want de cao loopt nog tot 1 juli 2024. Wat we nu hebben afgesproken, is dus pure winst en ook te danken aan de bereidheid van werkgevers om hieraan mee te werken.’

Loyaliteitsbonus voor ervaren schoonmakers

De werkgevers hebben daarnaast een loyaliteitsbonus toegezegd voor ervaren schoonmakers. Hoe die regeling er precies uit komt te zien, wordt later dit jaar met de vakbonden uitgewerkt.

Weekendtoeslag voor hotelschoonmakers

CNV Vakmensen wil graag ook dat de weekendtoeslag voor hotelschoonmakers weer terugkomt in de cao. Ook hierover gaan de vakbonden later dit jaar nog met de werkgevers in gesprek.