Einde aan staking in de houthandels

‘Lange weg, maar het levert wel resultaat op’

De stakingen in de houthandels zijn voorbij. Een meerderheid van de CNV- en FNV-leden kon zich vinden in het eindbod dat de werkgevers afgelopen vrijdag deden. De termijn om daarover te stemmen liep tot vandaag 14.00 uur. ‘Het was een lange weg, maar het levert wel resultaat op’, zegt een tevreden Saskia Spaargaren van CNV Vakmensen.

De combinatie van een procentuele loonsverhoging van 6%, een nominale stijging van € 80 (naar rato) en een eenmalige uitkering van € 750 (naar rato) kon uiteindelijk de goedkeuring van de vakbondsleden wegdragen. Dat de werkgever daarnaast de loongrens ophoogt (waardoor meer mensen onder de cao vallen) en een tijdelijke korting biedt op de pensioenpremie, hielp volgens Spaargaren ook mee.

Staken is niet makkelijk

‘Je ziet dat als je samen een vuist maakt, je veel voor elkaar krijgt’, zegt ze. De CNV-bestuurder doelt daarmee op het lange actietraject dat aan dit resultaat voorafging. Maar liefst 12 dagen legden medewerkers hun werk neer. ‘Wat begon met regionale werkonderbrekingen, eindigde in 6 landelijke stakingsdagen. Maar daarmee hebben we de werkgevers wel kunnen overtuigen hun mensen fatsoenlijk te belonen. Dankzij de inzet van de stakers.’
‘Want’, voegt ze daar meteen aan toe. ‘Het lijkt misschien makkelijk, maar staken is veel moeilijker dan gewoon aan het werk blijven. Het tart je loyaliteit en bovendien loop je veel inkomsten mis. Des te knapper vind ik het dat deze mensen zij aan zij bleven volhouden.’

Wensen mee naar volgend jaar

Dat werknemers en werkgevers elkaar nu gevonden hebben, betekent overigens niet dat de stakers ál hun eisen hebben kunnen binnenhalen. ‘Tuurlijk zijn er ook leden die het nog steeds niet eens zijn met het resultaat’, zegt Spaargaren. ‘Dat snap ik. Zo is er nog steeds sprake van een loongrens, ook al ligt die nu wat hoger. En ik snap dat sommige mensen wat meer van de eenmalige uitkering hadden verwacht. Aan de andere kant is staken nooit het doel geweest. Een goede cao waar je samen uitkomt wel. De wensen die er nu nog liggen, nemen we mee naar de onderhandelingen van volgend jaar. En vergis je niet, door het lange traject nu -deze cao loopt van 1 april 2023 tot 30 juni 2024- is dat moment al eerder dan je denkt.’

Met de instemming van de leden gaat de aangekondigde staking van deze week niet door. Ook de manifestatie en protestmars van morgen in Zaandam zijn afgelast.

Houthandels leveren hout- en plaatmateriaal en andere artikelen aan niet-particulieren, zoals aannemers. Het gaat om producten die verder bewerkt moeten worden of die gebruikt worden in bijvoorbeeld de bouw of in de houtverwerkende industrie. Er werken ongeveer 6.000 mensen.