Duizenden buschauffeurs verwacht tijdens landelijke manifestatie in Utrecht

Staatssecretaris neemt dinsdag witboek en petitie in ontvangst

De aangekondigde landelijke manifestatie in het streekvervoer trekt dinsdag 14 maart naar verwachting duizenden werknemers uit het openbaar vervoer naar de Jaarbeurs in Utrecht. Namens de werknemers overhandigen vakbonden FNV en CNV een witboek en een petitie aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Vivianne Heijnen. Hiermee vragen de bonden aandacht voor het vastgelopen cao-conflict in het openbaar vervoer.

Al wekenlang voeren werknemers in het openbaar vervoer actie voor een goede cao, met onder meer afspraken over een goede loonsverhoging, het aanpakken van de hoge werkdruk en een regeling om eerder te kunnen stoppen met werken. Ook voor deze week staan weer twee actiedagen gepland, op dinsdag en woensdag.

Vandaag voor het eerst weer bij elkaar

Vanmiddag kwamen de cao-partijen voor het eerst in bijna twee maanden weer bij elkaar. ‘Een doorbraak heeft dit nog niet opgeleverd’, zegt onderhandelaar Hanane Chikhi van CNV Vakmensen. ‘Wel is het een positieve stap dat we vandaag weer met elkaar om de tafel hebben gezeten. We hebben afgesproken om het overleg een vervolg te geven. Vroeg of laat moeten we toch een oplossing bereiken. We vinden het vooral belangrijk dat we concrete afspraken gaan maken over het aanpakken van de werkdruk, naast natuurlijk een goede loonsverhoging en een regeling om eerder te kunnen stoppen met werken. Wat ons betreft is er snel een einde aan de stakingen, als we er voldoende vertrouwen in hebben dat we er op deze punten met de werkgevers echt uit kunnen komen.’

Toekomst van het streekvervoer

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Het is positief dat de staatssecretaris ons witboek in ontvangst komt nemen. Eindelijk neemt het kabinet enige verantwoordelijkheid. We hebben al een tijd aangedrongen op hun bemoeienis bij onze cao-strijd. Den Haag heeft te lang weggekeken. Natuurlijk gaat het ons om loon, werkdruk en andere afspraken op de korte termijn. Maar het gaat óók om de toekomst van het streekvervoer, met name op het platteland waar lijnen verdwijnen. Zoveel mensen zijn afhankelijk van het streekvervoer, dat moet gewoon een zaak zijn waar Den Haag zich mee gaat bemoeien.’