Driedaagse staking bij verffabrikant PPG Coatings in Tiel

Werknemers willen behoud van koopkracht

Werknemers van verffabrikant PPG Coatings op de locatie Tiel gaan vanaf maandag 15 mei drie dagen lang in staking. De staking begint om 7.00 uur. ‘Het ultimatum aan de directie is vrijdag verlopen. In plaats van een uitnodiging voor een nieuw gesprek kregen we een afwijzing van onze eisen. De gevolgen daarvan zullen ze nu snel gaan merken’, zegt onderhandelaar Souleiman Amallah van CNV Vakmensen.

De verffabrikant – bekend van merken als Sigma, Histor en Rambo – telt in Nederland zo’n 1.000 werknemers. Onderhandelingen over een nieuwe cao zijn mislukt. Een eindbod van PPG is door de vakbondsleden massaal afgewezen. Amallah: ‘Het loonbod van PPG, gemiddeld 7%, komt op geen enkele manier in de buurt van onze looneis. Intussen zijn de aandeelhouders goed bedeeld, zij hebben de winst per aandeel zien stijgen met zo’n 35%. Wij willen dat de werknemers meer terugzien van de winsten die PPG draait, zodat zij hun koopkracht behouden. Wij vragen dus nu ruim het dubbele van wat PPG nu biedt: 14,3%. Het bedrijf heeft er geld zat voor.’

Nieuwe acties in aantocht

De staking in Tiel duurt tot donderdagochtend 6.00 uur. Amallah: ‘Het spijtig dat het zover heeft moeten komen. Voor de werknemers bij PPG is het de eerste keer dat ze actievoeren, dus dat zegt wel wat. Maar veel leden hebben het gevoel dat ze nu met de rug tegen de muur staan en dus wel gedwongen worden om actie te voeren. Ook op andere locaties bereiden we inmiddels acties voor. Die zullen we pas kort van de tevoren aankondigen, via een stakingsoproep aan onze leden.’