Donderdag opnieuw staking bij Fokker Elmo in Hoogerheide

CNV Vakmensen merkt weinig beweging bij directie GKN Fokker

Medewerkers van Fokker Elmo in Hoogerheide leggen komende donderdag (16-3) voor de tweede keer dit jaar hun werk 24 uur neer. Ze zijn boos dat ze voor de aankomende verhuizing naar Papendrecht niet dezelfde blijf-vergoedingen krijgen als hun collega’s in Helmond. CNV Vakmensen-bestuurder Arthur Bot: ‘De grote ontevredenheid dringt kennelijk niet tot de werkgever door. Dus moeten we nog massaler onze eisen kracht bijzetten.’

Bot is zeer teleurgesteld dat GKN Fokker nog niets heeft gedaan met het signaal van de eerste stakingsdag, nota bene op Valentijnsdag. ‘Toen was de liefde van de werkgever richting zijn eigen mensen in Hoogerheide al ver te zoeken’, zegt hij. ‘Sindsdien heeft Fokker geen concrete oplossingsbereidheid getoond in het conflict.’

Hogere blijf-premie voor Helmonders

Dat conflict draait om de sluiting van de vestigingen Fokker Elmo in Hoogerheide en Fokker Landing Gear in Helmond. De werkzaamheden van ruim duizend medewerkers van beide vestigingen worden dit jaar nog overgeheveld naar Papendrecht. Maar voor de mensen in Helmond maakte de werkgever ineens extra afspraken met de lokale OR. Daardoor kunnen zij aanspraak maken op een veel hogere ‘blijf-premie’ dan hun collega’s in Hoogerheide. De laatste groep is daar verbolgen over.

Iedereen zit in hetzelfde schuitje

Terecht, vindt Bot. ‘Het is natuurlijk ook te gek voor woorden’, zegt hij. ‘Iedereen zit in hetzelfde schuitje, maar werknemers in Helmond kunnen veel meer geld tegemoet zien als ze meegaan en de komende paar jaar bij het bedrijf blijven werken. Het verschil kan oplopen tot tienduizenden euro’s. Bovendien creëer je scheve gezichten als iedereen in Papendrecht weer met elkaar moet samenwerken. Niet zo vreemd dat ze in Hoogerheide even helemaal klaar met hun werkgever zijn. Wij willen dat iedereen dezelfde rechten heeft en er geen raar onderscheid meer is in de opvang van de consequenties van bedrijfssluiting.’