CNV wil acties openbaar vervoer opschorten, zodra werkgevers over de brug komen

CNV Vakmensen wil de acties in het openbaar vervoer opschorten, zodra de werkgevers serieus werk willen maken van een goed cao-resultaat. Tot die tijd gaan alle eerder geplande acties door, dus ook die op verkiezingsdag.

De bond heeft serieus overwogen om de geplande staking op 15 maart af te blazen, gezien de vele geluiden om verkiezingsdag te ontzien. ‘We kregen daar van allerlei kanten positieve reacties op’, zegt onderhandelaar Hanane Chikhi van CNV Vakmensen. ‘Maar onder onze leden in het openbaar vervoer was er veel commotie over. De wil om actie te voeren en door te zetten is zo sterk, dat we het omdraaien: we willen de acties wel opschorten, op voorwaarde dat we er voldoende vertrouwen in hebben dat we er met de werkgevers uit gaan komen. Niet eerder. Tot die tijd gaan alle geplande stakingen gewoon door, ook op verkiezingsdag.’

Dinsdag 14 maart is er een landelijke manifestatie van de vakbonden in Utrecht, waar een groot aantal chauffeurs worden verwacht.