CNV-voorzitter Piet Fortuin spreekt stakers VDL Nedcar morgen toe

‘Zulke trouwe medewerkers mag je niet op deze manier afschepen’

Werknemers van VDL Nedcar leggen morgen (vrijdag 9 juni) opnieuw hun werk 24 uur neer. Ondanks herhaaldelijk overleg met de vakbonden, ook deze week nog, weigert de werkgever het sociaal plan van een fatsoenlijke upgrade te voorzien. ‘Deze mensen werken vaak al jaren bij Nedcar. Hun hele ziel en zaligheid ligt erin. En nu gaat het om hun toekomst. Die mensen mag je niet afschepen op de manier die VDL Nedcar wil’, zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin.

Om de stakers, die morgen al voor de 8e keer hun werk neerleggen, een hart onder de riem te steken zal CNV-voorzitter Piet Fortuin hen persoonlijk toespreken. ‘De mededeling van het massaontslag in november is ingeslagen als een bom’, zegt hij. ‘Ik was er zelf even stil van, laat staan hoe het bij deze mensen is binnengekomen. Het is een klap in hun gezicht. Het minste wat je kunt doen is ze op een nette manier laten gaan. Ik vind het onbegrijpelijk dat VDL Nedcar dat niet inziet. Zo ga je niet met je trouwe werknemers om.’

Je raakt meer dan je inkomen kwijt

Ook Fortuin ziet dat steeds meer mensen van Nedcar zich bij het vakbondsprotest aansluiten. ‘Ik hoor geluiden van buitenaf dat ze zich niet zo druk zouden moeten maken. In deze arbeidsmarkt hoef je je immers weinig zorgen te maken over het vinden van nieuw werk. Maar wie dat zegt heeft geen idee hoe het is om na jaren van trouwe dienst je baan te verliezen. Je raakt veel meer dan alleen je inkomen kwijt. Het gaat om een deel van je leven. Dat komt heel hard aan.’

VDL heeft geld zat