CNV Vakmensen stuurt Fokker ultimatum

‘Zelfde voorwaarden in Hoogerheide en Helmond, anders actie’

CNV Vakmensen heeft GKN Fokker zojuist een ultimatum gestuurd: bied medewerkers in Hoogerheide dezelfde voorwaarden als die in Helmond bij de overgang van beide vestigingen naar Papendrecht. Komt die toezegging er niet voor dinsdag 7 februari 12.00 uur, dan volgen er acties. CNV-bestuurder Arthur Bot: ‘Onze leden in Hoogerheide zijn heel boos. Zij eisen hetzelfde behandeld te worden als hun collega’s in Helmond.’

De vestigingen Fokker Elmo in Hoogerheide en Fokker Landing Gear in Helmond gaan beide dicht waarbij de werkzaamheden en medewerkers worden overgeheveld naar Papendrecht. Medewerkers in Helmond kunnen tot nu toe aanspraak maken op een veel hogere ‘blijf-vergoeding’ dan de collega’s in Hoogerheide. ‘Dat kan natuurlijk niet’, zegt Arthur Bot. ‘Zo creëer je ongelijkheid op de werkvloer op basis waar je vandaan komt. Dat is een onwenselijke situatie straks in Papendrecht.’

Werkgever vreest kennisleegloop

Het verschil in vergoeding komt voort uit de vrees van de werkgever voor een kennisleegloop, met name in Helmond. Daar vindt een hightech productieproces plaats waar veel specifieke kennis voor nodig is. De extra afspraken voor de mensen uit Helmond zijn niet met de vakbonden, maar met de OR gemaakt.

Iedereen dezelfde rechten

Inmiddels heeft CNV Vakmensen samen met FNV Metaal in Hoogerheide een gezamenlijke actievergadering gehouden. Bot: ‘De medewerkers daar zijn heel erg boos, het verschil kan oplopen tot tienduizenden euro’s. Hun boodschap is duidelijk. Iedereen dezelfde rechten en geen raar onderscheid in de opvang van de consequenties van bedrijfssluiting. Ze zijn bereid acties op te starten als de werkgever niet of niet positief op ons ultimatum reageert.’