CNV Vakmensen stelt Albemarle ultimatum

Staking als katalysator in vastgelopen onderhandelingen

De kans dat een staking de katalysator moet zijn in het vastgelopen cao-onderhandelingsproces bij Albemarle Catalysts neemt hand over hand toe. Dat stelt onderhandelaar Münire Manisa van CNV Vakmensen nadat zij vandaag namens de vakbond een ultimatum stelde aan de chemische katalysatorenfabriek in Amsterdam.

‘Na negen keer tevergeefs onderhandelen zijn we terug bij af, bij onze oorspronkelijke cao-inbreng.’

En die inbreng is robuust, gezien ook de bedrijfssituatie van Albemarle. Manisa: ‘De onderneming functioneert goed en is doelwit van menig concurrent vanwege de strategische producten die Albemarle maakt. In Amsterdam produceert het Amerikaanse Albemarle onder meer lithium, een belangrijk component voor bijvoorbeeld elektrische auto’s.’

‘CNV Vakmensen verlangt van Albemarle een cao voor de duur van twee jaar met een loonsverhoging van minimaal 5% per jaar. In de cao wil de bond ook afspraken vastleggen over de verruiming van het geboorteverlof’, zo verduidelijkt Münire Manisa de inzet.

Duurzaam inzetbaar belangrijk

De bond wil daarnaast het arbeidsproces vóór AOW-datum verlichten door een 80/90/100-regeling te implementeren, voor wat betreft de verhouding werkuren, beloning, pensioenopbouw. Dit regime moet 10 jaar voor pensionering mogelijk zijn.

Een uitkomst hiervan is dat werknemers duurzaam inzetbaar blijven voor de onderneming, een belangrijk arbeidsvoorwaardelijk thema voor CNV Vakmensen.

Acties

Albemarle krijgt tot dinsdag 8 maart 12.00 uur de tijd om te reageren en terug te keren aan de onderhandelingstafel met een goed cao-bod. ‘Zo niet, dan acht ik acties op korte termijn zeer wel mogelijk, gezien de actiebereidheid bij de werknemers’, aldus de CNV Vakmensen-bestuurder.