CNV Vakmensen: Stakingen bij JDE zijn nu onvermijdelijk

Koffiebedrijf laat ultimatum verlopen

Stakingen in de fabrieken van JDE in Joure en Utrecht zijn onvermijdelijk, nu het bedrijf achter grote merken als Douwe Egberts en Pickwick zojuist een ultimatum van de vakbonden heeft laten verlopen. Nyske Boelens van CNV Vakmensen: ‘De medewerkers vragen niks geks: gewoon een fatsoenlijke loonsverhoging. Maar blijkbaar vindt de werkgever dat niet nodig.’

Hoewel er tijdens de cao-onderhandelingen op verschillende punten overeenstemming werd bereikt, gebeurde dat niet op loon. CNV Vakmensen eist een structurele verhoging voor iedereen van 8% plus € 100,-. ‘Een redelijke reparatie van de inflatie’, vindt Boelens dat. ‘Vooral die structurele 100 euro is belangrijk. Met name de onderste schalen hebben daar profijt van.’ Maar JDE vindt het te veel en wil niet verder wil gaan dan een gemiddelde van ruim 6% plus eenmalig € 500,-.
Boelens snapt daar niks van. ‘JDE maakt over de hele linie winst’, zegt ze. ‘Maar steeds minder daarvan komt bij de werknemers terecht en steeds meer bij de aandeelhouders en het hogere management. Dat is niet fair.’

Veel mensen in Utrecht en Joure leggen binnenkort het werk neer

Omdat verder onderhandelen geen zin meer had, het eindbod van de werkgever werd afgewezen en het ultimatum van de vakorganisaties verliep, hebben de bonden hun handen vrij voor stakingen. ‘Veel mensen in Utrecht en Joure leggen binnenkort het werk neer’, zegt Boelens.
Wanneer precies, voor hoe lang en wat de gevolgen daarvan zijn, wil en kan de CNV-bestuurder nog niet kwijt. ‘We zijn nu eerst met onze kaderleden de acties aan het voorbereiden.’