CNV Vakmensen sluit tweejarige cao met chipsmaker Nexperia

Een fraaie loonsverhoging én Bevrijdingsdag als reguliere vrije feestdag vormen de briljanten in het resultaat voor een tweejarige cao dat CNV Vakmensen bereikte bij computerchipsmaker Nexperia. '5 mei is vanaf nu een jaarlijkse feestdag voor de 2.500 medewerkers van NXP, Ampleon en nu dus ook Nexperia dat vroeger tot NXP behoorde', stelt een tevreden onderhandelaar Arthur Bot van CNV Vakmensen. Zijn tevredenheid komt ook voort uit de structurele loonsverhoging van 5,2% in twee jaar die is afgesproken. Dat behelst 2,7% per 1 juli van dit jaar met terugwerkende kracht, en 2,5% per 1 mei volgend jaar. In november wordt bovendien als eenmalige uitkering nog eens 2,7% over de maanden januari tot en met juni 2021 uitgekeerd.

Arthur Bot: 'Met deze cao onderstreept Nexperia samen met ons dat het bedrijf draait als een tierelier. En dat behoud van deskundige werknemers essentieel is. De positie van de chip in de industriële wereld is onderhand wel bewezen. En daarmee dus ook de waarde van de mensen die ze maken', aldus Bot.

80/85/100 regeling

Bij Nexperia wordt de bestaande 80/85/100 regeling verhoogd naar 80/90/100. Het behouden loon wordt dus verhoogd, wat het nog beter mogelijk maakt om op latere leeftijd het aantal werkuren per week in te krimpen. Die afspraken zijn bovendien voor 7 jaar gegarandeerd.

Al met al duurden de onderhandelingen over deze cao bijna een jaar. 'Uiteraard had de Covid19-crisis daar invloed op', concludeert Bot

Over die vrije Bevrijdingsdag merkt de onderhandelaar verder nog op: 'CNV Vakmensen geeft daarmee invulling aan het advies van de Stichting van de Arbeid om 5 mei als feestdag aan te wijzen. We zijn blij dat ook werkgevers in de HighTech daar oor voor hebben.'

Wouter de Jong
Persvoorlichter voor de cao's in de bouw, handel en industrie