CNV Vakmensen sluit cao-onderhandelingen Tata Steel positief af

‘Tata Steel laat kans liggen om aantrekkelijk te blijven’

‘Dat er nu een redelijk cao-resultaat op tafel ligt is prettig. Maar Tata Steel mist de boot als het gaat om de langere termijn.’ Dat stelt onderhandelaar Marten Jukema van CNV Vakmensen naar aanleiding van het vandaag bereikte cao-resultaat bij de staalproducent in IJmuiden. Volgens Jukema laat Tata Steel kansen liggen om aantrekkelijk te blijven als werkgever. ‘Er is méér dan alleen maar poen.’

Vanmiddag werden de handen geschud tussen directie en vakbonden. Het is nu aan de leden om te stemmen over het cao-resultaat.

Jukema: ‘Er ligt een passende loonsverhoging. 100 euro per maand per 1 april 2022, 500 euro eenmalig per 1 mei, 100 euro per maand per 1 augustus en 1,25% per 1 april 2023. Het generatiepact is met twee jaar verlengd, zodat werken tot aan je pensioen goed mogelijk blijft. Ook ligt er een aanzet om de werkdruk te verminderen. De looptijd is van 1 april tot aan 1 oktober volgend jaar. Voor ons aanleiding om het geheel positief voor te leggen aan de leden.’

Volgens de CNV Vakmensen-onderhandelaar is er wel meer nodig om te voorkomen dat het een ‘pennywise/poundfoolish’-akkoord blijft.

‘Want wat doet Tata Steel verder aan het aantrekkelijk blijven als werkgever behalve het afschaffen van de loonschalen voor 18-jarigen? Aanzetten die leiden tot duurzame inzetbaarheid van de werknemers worden door het bedrijf volkomen genegeerd. Min of meer hetzelfde geldt voor pleidooien van onze kant om het geboorteverlof te stroomlijnen met nationale wet- en regelgeving maar dan in positieve zin, met een loonaanvulling tot 100%. Dán maak je het verschil.’

Uitzendkrachten

Tata Steel zou er volgens hem goed aan doen uitzendkrachten te laten meeprofiteren: ‘Die zijn vaak al langer dan een jaar actief voor het bedrijf maar merken niets van de uitstekende bedrijfsresultaten. Juist als je deze groep medewerkers aan je bindt verminder je de druk op de rest van de arbeidspopulatie.’

Niettemin legt Jukema het cao-resultaat positief voor aan de leden. ‘Ik had graag gezien dat er openingen zouden zitten in het resultaat. ‘Licht en lucht in de arbeidsvoorwaarden’ die een werkklimaat scheppen dat mensen van heinde en verre aantrekt. Want, laten we wel wezen, Tata Steel heeft straks een probleem als een grote groep werknemers zich meldt voor het pensioen en AOW. En dat gebeurt, dat staat vast. Maar onze leden hebben het laatste woord in deze.’