CNV Vakmensen bindt Goodix nog 1x keer bel aan

Dat onderhandelen met Chinese zakenpartners ingewikkeld is wist onderhandelaar Arthur Bot van CNV Vakmensen wel. Maar dat het zó ingewikkeld is om goede arbeidsvoorwaarden bij het Nijmeegse high-tech bedrijf Goodix te verkrijgen verbaast ook hem.

‘Om die reden handhaven we ons ultimatum van februari(!) en roepen per maandag 27 juni een staking uit. Want een soort van Chinees handboek als vervanger van een echte cao is voor CNV Vakmensen een no-go.’

Geen handboek maar cao

Goodix Technology is in 2020 van NXP afgesplitst. Bot: ‘De circa 50 medewerkers beschikken sinds eind dat jaar niet meer over een eigen, goede cao. En ook een sociaal plan ontbreekt intussen. In reactie op onze acties in februari kwam de Chinese directie met een handboek voor arbeidsvoorwaarden op de proppen. Maar een handboek als cao-vervanger waarmee het management zelfs ná handtekening van een werknemer kan doen wat ze willen? No way!’

Er werken circa 50 mensen bij Goodix Technology. Hier ontwikkelt Goodix chips voor slimme audio versterkers voor bijvoorbeeld mobiele telefoons. Goodix Technology is daarmee een wereldwijde speler. Huawei, Samsung, Google, Amazon, Dell en Asus zijn onder meer afnemers.

Zes keer onderhandelen leidde tot niets, volgens cao-onderhandelaar Arthur Bot van CNV Vakmensen. ‘Een onbegrijpelijke gang van zaken’ zo stelde hij destijds al in februari. ‘Kennelijk mag het Nederlandse management van hun Chinese eigenaar geen zaken doen met een vakbond en gaat het op zijn Chinees met 0,0 werknemersinspraak.’

CNV Vakmensen verlangt van Goodix Technology nog altijd een nieuwe cao en een ongewijzigd sociaal plan tot 2024. ‘De lonen dienen in de toekomst te stijgen in dezelfde omvang als bij ‘zusterbedrijven’ NXP, Ampleon en Nexperia en daarnaast een inhaalslag van de afgelopen jaren waar er niets bij kwam. CNV Vakmensen wil dat de niet toegepaste loonsverhogingen in 2021 en 2022 afdoende worden gecompenseerd’, zo onderstreept Arthur Bot.

Out of office

Afnemers van Goodix-producten krijgen vanaf maandag een out-of-office-reply. Arthur Bot: ‘Die reply gaat in no time over de hele wereld. Dat moet de directie toch wakker schudden.’