CNV start actie voor schoonmakers op Roompot-vakantieparken

Roompot en CSU willen extra reiskostenvergoeding voor schoonmakers niet meer betalen

Schoonmakers op Roompot Vakantieparken, die in dienst zijn van schoonmaakbedrijf CSU, krijgen sinds 1 februari geen extra reiskostenvergoeding meer. De regeling is stopgezet, lazen de schoonmakers in een brief van hun werkgever CSU. ‘We vinden dit een schandalige gang van zaken, zowel van Roompot als van CSU. En we gaan er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de schoonmakers alsnog weer die extra compensatie krijgen’, zegt onderhandelaar Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen.

Schoonmakers op vakantieparken van Landal, Europarcs en - als laatste - Roompot kregen sinds 1 juli vorig jaar een extra vergoeding voor reiskosten. Dat gebeurde op aandringen van CNV Vakmensen. ‘Vakantieparken liggen vaak op afgelegen plekken, waardoor schoonmakers de nodige kilometers moeten maken om op hun werk te komen. Die reiskostenvergoeding hebben ze dus hard nodig, zeker met de hoge brandstofprijzen’, licht Kampherbeek toe.

Regeling is een aanvulling op de cao

De regeling is een aanvulling op de cao en houdt in dat schoonmakers al vanaf 5 km enkele reis een reiskostenvergoeding krijgen (in plaats van 30 km, zoals in de cao staat). Voor een schoonmaker die nu minimaal 30 kilometer naar een vakantiepark moet rijden, betekent dat per keer een extra vergoeding van 9,50 euro.

Roompot en CSU laten zich van slechtste kant zien

‘Terwijl Landal en Europarcs de extra reiskostenvergoeding nog wel blijven betalen, heeft Roompot daar dus nu alweer een streep door gezet’, zegt Kampherbeek. ‘En ook CSU wil het niet betalen. Schandalig, vooral als je bedenkt hoe belangrijk die vergoeding voor de mensen is. Alsof ze een klap in hun gezicht krijgen.’

Volgens Kampherbeek laten zowel Roompot als CSU zich van hun slechtste kant kennen. ‘Roompot haalt goede omzet- en winstcijfers. Blijkbaar moeten die winstcijfers – van een bedrijf dat in handen is van rijke investeerders – nóg verder omhoog, over de rug van schoonmakers. En dan schoonmaakbedrijf CSU, dat altijd de mond vol heeft van hoe belangrijk het personeel voor ze is. Als CSU écht voor zijn mensen had gestaan, dan hadden ze de opdracht aan Roompot teruggegeven. Met opdrachtgevers die duidelijk aangeven dat ze niet aan jouw personeel denken, maar alleen aan hun eigen winstcijfers, zou je tenslotte niet moeten willen samenwerken. Maar blijkbaar is de omzet van Roompot voor CSU uiteindelijk nog veel belangrijker dan het belang van de schoonmakers.’

Saillant is overigens dat op de vacature-site van Roompot staat dat de eigen schoonmakers wèl vanaf 5 km een reiskostenvergoeding krijgen. Kampherbeek: ‘Blijkbaar wil Roompot de ingehuurde schoonmakers slechter behandelen dan de 'eigen' schoonmakers.’