CNV: Eindelijk cao-resultaat bij chipmaker NXP

‘Strategie van stug door-onderhandelen werpt vruchten af’

Na maanden van overleg ligt er nu toch een cao-resultaat bij NXP. Vakbonden CNV, FNV, VHP2 en De Unie bereikten daar eind vorige week een akkoord over met de Nederlandse chipmaker. ‘Het was een kwestie van stug door-onderhandelen, maar het levert wel resultaat op’, zegt Arjan Baselmans van het CNV. ‘Onze strategie heeft gewerkt.’

Afgesproken is dat de lonen per 1 mei 2024 met 5% omhoog gaan (met een bodem van €2.100 in 2024) en per 1 maart 2025 met nog eens 2,75%. Daar komt bovendien nog een eenmalige uitkering bij ter grootte van 1,5% van het basisjaarsalaris (met een bodem van €1.000.) Verder is er een extra bovenwettelijke vakantiedag per 1 januari 2025 afgesproken (ter waarde van 0,5%). De nieuwe cao heeft een looptijd van 26 maanden, van 1 november 2023 tot en met december 2025.

Moeite om over de brug te komen

‘Lange tijd zag het er niet naar uit dat we hierop zouden uitkomen’, zegt Baselmans. ‘Want ondanks dat we op veel andere onderwerpen al wel een akkoord hadden, bleef NXP moeite houden om ook op het gebied van loon over de brug te komen. Dat zou je wel van ze mogen verwachten, aangezien ze wereldwijd een miljardenomzet hebben. Daarom ben ik blij het nu alsnog gelukt is.’

Zichtbaarheidsactie

Helemaal zonder slag of stoot kwam de draai van de Nijmeegse, Eindhovense en Delftse chipmaker overigens niet tot stand. Nadat er in december al pamfletten waren uitgedeeld, deden leden van het CNV eerder dit jaar mee aan een zichtbaarheidsactie onder het motto: we willen praten als dat kan, maar voeren ook actie als dat moet. NXP nam dat signaal serieus, wat ertoe leidde dat de gesprekken toch weer konden worden hervat. ‘Die gesprekken hebben nu dus geleid tot een resultaat’, zegt de CNV-bestuurder. ‘En daar ben ik best tevreden over.’

Het is nu aan de leden om over het resultaat te beslissen. Het CNV zal het positief aan ze voorleggen. Stemmen ze er in meerderheid mee in, dan is de nieuwe cao definitief.