CNV: Acties dreigen bij Nijmeegse chipmaker Ampleon

Producent van halfgeleiders laat ultimatum verlopen

Er dreigen acties bij chipfabrikant Ampleon. De directie van het Nijmeegse bedrijf heeft niet gereageerd op het ultimatum van CNV dat zojuist (maandag, 12.00 uur) verliep. Daarmee heeft de bond zijn handen vrij voor acties. ‘Alles wat de medewerkers willen is een kleine loonsverhoging en zekerheid in hun sociaal plan’, zegt CNV-bestuurder Arjan Baselmans. ‘Maar zelfs dat zit er op een of andere manier niet in. Ik snap dat de medewerkers het een beetje zat zijn.’

CNV is de enige bond aan de overlegtafel. Van de in totaal ongeveer 250 werknemers is bijna de helft lid. De looneis van CNV voor de nieuwe cao is met 2,9% per 1 januari 2025 niet bijzonder hoog. Daarnaast wil CNV een ongewijzigde verlenging van het sociaal plan. ‘Onze eisen zijn helemaal niet extreem, rekening houdend met de situatie waarin Ampleon zit’, zegt Baselmans. ‘Daarom snap ik de houding van de werkgever niet zo goed. Ze laten zelfs het ultimatum dat we gesteld hebben verlopen. Het is niet zo dat we uit zijn op actie, maar als het moet, moet het.’

Actiebereidheid is groot

Wat die actie precies gaat worden en wanneer die gaat plaatsvinden, wil Baselmans nog niet zeggen. ‘Maar ik weet wel dat dat deze mensen bereid zijn ver te gaan als hun werkgever niet gaat bewegen. Het is erg jammer dat een goede nieuwe cao -net als vorig jaar overigens- moet worden afgedwongen door met acties te dreigen. Maar onze organisatiegraad is hoog en de actiebereidheid groot.’

Ampleon is de voormalige halfgeleider-tak van Philips die later onder NXP viel en inmiddels via een nieuwe aandeelhouder in Chinese handen kwam. Vanwege dat Chinese eigenaarschap en Europese subsidies kwam Ampleon recentelijk in het nieuws.