Cao-overleg taxibranche loopt uit op eindbod van werkgevers

‘Met dit eindbod komen we geen stap verder’

De onderhandelingen over een nieuwe taxi-cao (circa 22.000 werknemers) zijn vandaag uitgelopen op een eindbod van de werkgevers. ‘Het is helaas niet gelukt om er goed uit te komen. De werkgevers bieden wat ons betreft te weinig en houden noodzakelijke verbeteringen tegen’, concludeert Rick Pellis, onderhandelaar van CNV Vakmensen.

Met het eindbod laten de werkgevers zien dat ze er weinig voor over hebben om de branche aantrekkelijker te maken, zegt Pellis. ‘We krijgen voortdurend meldingen over chauffeurs die uit de branche vertrekken. Werkgevers kunnen heel moeilijk aan mensen komen, dus het is ook in hun eigen belang om de taxi-cao te verbeteren. Helaas lijken ze daar weinig oog voor te hebben. Met dit eindbod komen we geen stap verder. Terwijl een betere cao hard nodig is, want veel zaken zijn slecht of gewoon helemaal niet geregeld. Geen onregelmatigheidstoeslag. Geen toeslag bij feestdagen. Een lage loondoorbetaling bij ziekte, waardoor een zieke werknemer nog minder krijgt dan het minimumloon.’

Heikel punt: de pauzeregeling

Een heel heikel punt is de pauzeregeling. ‘Hier is veel onrust over bij de werknemers’, zegt Pellis. ‘De werkgevers lijken maar al te graag gebruik te maken van onbetaalde onderbrekingen tussen verschillende ritten. Wij vinden dat alle werktijd betaald moet worden en daar willen we duidelijke afspraken over. Je gaat toch ook een caissière niet korten op salaris als er even geen klanten aan de kassa staan?’

Bij de huidige cao-regeling mogen werkgevers maximaal 12,5% van de werkdag als pauze inplannen. In de praktijk doen veel werkgevers dat standaard, terwijl werknemers lang niet altijd die pauze hebben genoten. Pellis: ‘Werkgevers zijn dus eigenlijk gewoon aan het stelen van werknemers. We willen daar heel heldere afspraken over hoe werkgevers omgaan met die cao-afspraak.’

Maar terug naar de oude regeling – zoals de werkgevers nu in het eindbod willen – is volgens Pellis ook geen goede optie. ‘Volgens die oude regeling mag de werkgever 4 onderbrekingen ofte wel pauzes geven, maar wel onbeperkt in tijdsduur. Dit heeft in het verleden tot problemen geleid, omdat werknemers soms wel 4 tot 6 uur per dag stil staan en dus niet betaald kregen. We willen zeker niet terug naar die situatie.’

Loonsverhoging

Met een loonsverhoging van in totaal 12% lijken de werkgevers op het eerste gezicht best een aardige loonsverhoging te bieden voor de circa 22.000 werknemers in de taxibranche. Pellis: ‘Procentueel lijkt dat heel wat, maar de werkgevers willen een looptijd van twee jaar. Dus omgerekend praten we over een loonsverhoging van 6% per jaar. En dat over salarissen die maar net boven het minimumloon liggen. Dus zoveel is het in de praktijk ook weer niet, zeker gezien de huidige hoge inflatie. Bovendien is het grotendeels een sigaar uit eigen doos. Het is niet voor niks dat de werkgevers weer terug willen naar die oude pauzeregeling. Daarmee verdienen ze voor een deel de loonsverhoging weer terug.’

Overleg met kaderleden

CNV Vakmensen bespreekt het cao-eindbod nu eerst met de kaderleden, alvorens een besluit te nemen over verdere stappen.