Actiedreiging CNV Vakmensen leidt tot cao bij Crown Van Gelder

‘Realistische arbeidsvoorwaarden bij papier maker in Velsen’

CNV Vakmensen heeft bij papierfabriek Crown Van Gelder (CVG) in Velsen een cao-resultaat behaald. Vorige week presenteerde CVG een verbeterd cao-bod, dit onder dreiging van acties van de vakbonden. In een cao voor 15 maanden gaan de lonen nu in totaal met 4% omhoog tussen 1 januari 2022 en april 2023.

Verder wordt het geboorteverlof betaald verlengd tot 5 weken, waarbij CVG het loon aanvult tot 100% bovenop de wettelijke UWV-regeling. ‘Het kostte dit keer nogal wat moeite, maar uiteindelijk kunnen we een prima pakket arbeidsvoorwaarden terugnemen naar onze leden en hun collega’s’, zo schetst onderhandelaar Münire Manisa van CNV Vakmensen de status quo.

Manisa: ‘Gezien de ontwikkelingen in prijzen is een behoorlijke loonsverhoging noodzakelijk. En tot dusver was CVG daar verre van gebleven. Maar nu hebben we een resultaat dat realistisch is, zowel naar werkgever als werknemers toe.’

Volgens de CNV Vakmensen-onderhandelaar zit er in deze nieuwe cao een pakket van verbeteringen. ‘Een goede uitvoering van de RVU-regeling, zodat mensen met goed fatsoen eerder met pensioen kunnen. En uitgebreid - betaald - geboorteverlof. Ook aan uitzendkrachten is gedacht; voor hen worden aanvullende bepalingen in de cao opgenomen.’

Vandaag hebben de leden van CNV Vakmensen zich uitgesproken over het cao-resultaaat en hun akkoord eraan verbonden.