9% loon erbij voor werknemers supermarkten/food-speciaalzaken

De circa 250.000 werknemers in de grote en kleinere supermarkten en de foodspeciaalzaken als kaas- en delicatessewinkels krijgen 9% loonsverhoging tot aan juli 2023. Althans, als de leden daarmee instemmen.

CNV Vakmensen legt het eindbod, dat werkgevers woensdagavond laat deden, voor aan de leden. ‘Werkgevers doen ons dit eindbod voor een cao van 36 maanden. Het woord is nu aan de leden’, zegt onderhandelaar Jacqueline Twerda namens de bond daarover.

Deze week werden de cao-onderhandelingen tot aan dit eindpunt gevoerd, nadat al heel lang geen overeenstemming kon worden bereikt. Overigens was de Covid-19 daar voor een klein deel debet aan.

'Niet maximaal'

Onderhandelaar Jacqueline Twerda zegt over het voorliggende eindbod: ‘We hebben niet het maximale kunnen behalen. Maar wèl de inzet van al die mensen in de voorbije loodzware periode tot een realistische beloning kunnen ombuigen. Zo worden de lonen voor 20- en 21-jarigen fors opgetrokken. Daardoor is het loongebouw weer in balans met het wettelijk minimumloon.’

Twerda: ‘Ik benadruk nog maar eens, het huidige cao-voorstel is niet waarop wij hadden ingezet. Werknemers hebben in het jaar 2020, waarbij zij nogal in de frontlinie stonden, niets ontvangen. Ook de zondagstoeslag gaat van 100 naar 50%. Een achteruitgang, al wordt deze gedurende 3 jaar gecompenseerd.’

Pluspunt

Pluspunt is volgens onderhandelaar Twerda dat er nu zaken weer formeel op papier staan, met daarbij de kans op significante verbetering van arbeidsvoorwaarden voor bepaalde groepen werknemers. ‘Dat is al heel lang onze inzet geweest.’

In het eindbod is ook de mogelijkheid van vervroegd stoppen met werken vastgelegd. Dit wordt dan mogelijk een jaar eerder dan de officiële AOW-leeftijd.

De cao geldt met terugwerkende kracht per 1 juli 2020. Twerda: ‘Zolang heeft het dus moeten duren, voordat werkgevers eindelijk een stap in de goede richting zetten. Een periode waarin door de werknemers gigantisch hard is gewerkt, vaak onder uitzonderlijke omstandigheden.’

De leden van CNV Vakmensen krijgen tot 12 november om hun stem uit te brengen.