Huurverhoging: terecht of niet?
Stella woont met haar gezin in een huurwoning. Ze woont hier al meer dan 15 jaar met veel plezier. Helaas is vorige maand de cv-ketel kapot gegaan. Ze heeft gelijk contact opgenomen met de woningbouwvereniging. De volgende dag stond de monteur op de stoep. De cv-ketel werd gemaakt maar de monteur gaf gelijk aan dat de cv-ketel erg oud is. Hij verwacht dat ze snel weer problemen heeft met haar cv-ketel.
Inderdaad, twee weken later begeeft de cv-ketel het weer. Stella neemt weer contact op met de woningbouwvereniging. Ze vraagt om een nieuwe cv-ketel, want ze zit met twee kleine kinderen thuis en wil graag een goed werkende cv-ketel. De woningbouwvereniging geeft aan dat dit akkoord is maar dat de huurprijs gaat stijgen omdat het hier gaat om woningverbetering. Stella is het hier niet mee eens. Omdat ze geen gehoor vindt bij de woningbouwvereniging, doet ze een beroep op haar CNV Gezinsrechtshulpverzekering.
Een jurist gespecialiseerd in huurrecht kan haar helpen. De jurist vraagt de huurovereenkomst op en informeert de woningbouwvereniging schriftelijk dat Stella niet akkoord gaat met een verhoging van de huur. De jurist geeft aan dat een verhuurder namelijk maar 1 keer per 12 maanden de huur mag verhogen volgens de huurovereenkomst. Ook moet de verhuurder zich houden aan een maximale huurverhoging. Alleen als de verhuurder de woning opknapt en daarmee het woonplezier vergroot, mag de verhuurder de huur tussentijds verhogen. Het moet dan gaan om een verbetering van de woning en niet om onderhoud. Het vervangen van een oude cv-ketel valt onder onderhoud en komt dan ook voor rekening van de woningbouw.
De woningbouwvereniging gaat uiteindelijk akkoord om Stella een nieuwe cv-ketel te geven zonder huurstijging. Stella heeft van haar jurist gehoord dat als de woningbouwvereniging toch nog doorzet op een ander moment, hij een procedure voor haar kan opstarten. Dit valt namelijk binnen de Gezinsrechtshulpverzekering.
Heb jij vragen over onze CNV Gezinsrechtshulpverzekering?
Neem contact op met Anker/SRK: 088 01 88 550